“سفاحة” في منطقة الشيخ زايد بمصر تثير الرعب

تداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي في مصر مقطع فيديو لسيدة بقدم واحدة في منطقة الشيخ زايد بمحافظة الجيزة، مما أثار حالة من الجدل والخوف بين السكان.

وظهر في الفيديو سيدة بشعر أشعث وترتدي ملابس رثة، وهي تقوم بالركض بمدخل أحد العقارات السكنية.

وسرعان ما أطلق المغردون على السيدة المجهولة لقب “سفاحة الشيخ زايد”، وأشاروا إلى أنها اعتدت على المواطنين وتسببت في إصابة عدد من الأطفال.

وانتشر منشور عبر منصات التواصل الاجتماعي أثار الرعب جاء فيه تحذير من هذه السيدة وكُتب فيه: “أي حد في أكتوبر يا شباب يخلي باله بجد الموضوع مأساوي.. في ست بتقتل أي حد بتشوفه بنات أو أطفال أو أي حد مجرد ما بتمشي جنبك بتضربك بسكينة وفي ثلاثة ماتوا حتى الآن بالله خلو بالكم من نفسكم الست شافوها في الحصري والحي الأول عندنا وكذا مكان ومحدش لسة عارف يمسكها.. آسفة هنزل الفيديو عشان تعرفوا شكلها.. ربنا يحفظنا يارب.. وأقفلوا الأبواب بتاعت الشقق كويس وخلوا بالكوا وأنتوا في الشارع”

وتداول المستخدمون مقطع الفيديو على نطاق واسع مثل دينا سمير التي نشرته عبر فيسبوك وأرفقته بتعليق وكتبت: “تحذير يا جماعة الست دي ابعدوا عنها أى حد بتشوفو قدامها بتشق بطنه نصفين .. الشرطة بتدور عليها..كانت فى الشيخ زايد التخصصى وتتنقل في مدينة أكتوبر وفي 3 أطفال توفوا أى حد يشوفها يتصل بالشرطة هي برجل واحدة وفي وشها واخدة مطاوي وشعرها منكوش أي حد يقابلها يبعد عنها لأنها مابتستناش حد يكلمها بتجري على طول على اللي قدامها وتطلع السكينة”

بينما سخر العديد من المستخدمين من حالة الرعب و”التخويف” السائدة بحسب تعبيرهم مثل أسماء التي علقت وقالت: “هي الناس ازاي بتصدق الفيديو اصلا شكل الست غير طبيعي فكدا كدا لما بنشوف حد مش طبيعي بنبعد عنه لأن وارد يعمل حاجة غير طبيعية إلى جانب تقريبا رجلها مقطوعة وشعرها.. يعني الفيديو تقريبا تهريج، الناس صدقت وخافت، أنتو مش عارفين يا شباب أن أنتو بتشيلوا ذنوب بتخويف الناس؟”

https://twitter.com/asma3tef162/status/1732680798338228593

بينما كتبت إلهام وقالت: “مضحك جداً حوار الحصري ده، مكان بمنتهى الحيوية مليان ضباط جيش وشرطة وبشر كتير بيشتغلوا وطلبة في جامعة أكتوبر وفي واحدة شكلها غريب كده هتروح تقتل في الناس ومحدش هيمسكها ايه العبط ده يا جماعة شغلوا مخكم شوية”

https://twitter.com/TheElhamKhedr/status/1732721802831417732

ونفت وزارة الداخلية المصرية تلك المزاعم في بيان لها، وقالت إنه بالفحص تبين أن السيدة المجهولة لم تتعرض لأي شخص بأي ضرر، كما نفت الداخلية ما تم تداوله بمقطع صوتي حول تعدي السيدة المجهولة على عدد من الأطفال ودخول بعض الحالات لمستشفيات بمنطقة الشيخ زايد.

وأوضحت الوزارة أن السيدة المجهولة تعاني من اضطرابات نفسية، وأنها كانت تتعرض للمضايقات من قبل بعض الأطفال في المنطقة، وأكدت الوزارة أنها تجري تحقيقات موسعة حول الواقعة، واتخاذ الإجراءات القانونية اللازمة حيال كل من يروج لأخبار كاذبة.