Open in App Akhbar Alaan
Rating
استخدم تطبيقنا ×

تريدينغ الآن | بالفيديو.. أب يسحل ابنته ووالدتها أمام الجميع في مصر

21/05/2022 . 18:28

Featured Image

صورة من فيديو الذي يوثق عملية الاعتداء

مصر (تريندينغ الآن)

تريندينغ الآن | حالة من الغضب في مصر بسبب الفيديو المنتشر ومطالب بمعاقبة الأب

اجتاحت مقاطع فيديو في مصر ظهر خلالها أب يلكم طليقته التي حرصت على الإمساك بطفلتها جيدًا حتى لا تفلت من يديها، مواقع التواصل الاجتماعي.

وظهر الأب في الفيديو وهو يسحل الأم وابنته سوياً على الأرض وسط تعالي صراخات طفلته، وأفراد العائلة.

شقيقة الأم هي من نشرت الفيديو على السوشيال ميديا ووثقت هذه اللحظات المخيفة، وكتبت في منشورها: "حسبي الله ونعم الوكيل ربنا ينتقم منهم اختي راحه توري بنتها لطليقها يوم الرؤيه اعتدوا عليها هوا وابوه وامه واعمامه وسحلوها".

 

تصدر هاشتاج #حق_نوران_البلقا مواقع التواصل الاجتماعي المختلفة في مصر والعالم العربي خلال الساعات الأخيرة، لتسيطر حالة من الغضب العارمة على جميع النشطاء بسبب تعدي طليق نوران عليها أثناء أول أيام الرؤية.

أحمد قال في تغريدته:" رعب والله، إيه الرعب والبشاعة دي ؟ تخيلوا كده لو مفيش تصوير وكاميرا كان كام مجرم هيكون عايش وسطنا وفلت من عقوبته عادي جداً؟ مفيش كلام يتقال بعد كده. إن شاء الله حقك هيرجع في أسرع وقت ".

وعن تصوير هذه اللحظة وتوثيقها بالفيديو لإظهار الحقيقة والظلم الذي تعرضت له الأم وابنتها قالت "غادة عرفات": احسن حاجه ان موضوع الكاميرات ده سهل قضايا كتير وخلي اي حد بينكر يسكت .كتير من السيدات متهانه ولا بيفرق سن ولا ديانه لمجرد فرق البنيه الجسمانية لانه لو راجل صح هيقف في وش راجل زيه يقدر يرد القلم بقلم مش يستقوي علي واحده."

 

من جهتها قالت المغرّدة "أسماء" عن الواقعة: " ويرجعوا يقولوا القانون في صف السيدات .. الاب المحترم بيضرب طليقته ويسحلها في مكان الرؤيه ما شاء الله لا فكر في بنته الي بتتسحل مع ماماتها ولا فكر في موده ورحمه .. اتمني يكون أهلها عملوا محضر علشان دا لازم يتعاقب أشد عقاب ".

وأضافت المغردة هاجر من جهتها: " كل فتره يطلع فيديو يثبت أن في نوع من البشر محتاجين ابادة جماعيه من الظلم والافترا اللي بيعملوا يعني الهمجي ده مش همه ولا عامل حسابه أن بنته بتتسحل قدام عينيه يخربيت قسوه القلب دي".

لفت هذا الفيديو بعد انتشاره انتباه الإعلامية المصرية "رضوى الشربيني" كباقي رواد مواقع التواصل الاجتماعي فقد نشرت المقطع على تويتر وكتبت: " عايزين حقها و حق كل اللى زيها وحسبى الله ونعم الوكيل فى كل ظالم و مفترى".

 

مهتم بمواضيع ومقالات مشابهة؟
سجل الآن

شاركنا رأيك ...

النشرة البريدية

تريد المزيد من أخبارنا وبرامجنا؟
الرجاء إدخال بياناتك للاشتراك في نشرتنا البريدية.