القاهرة ، مصر ، 16 أكتوبر ، ندى عبد السلام ، أخبار الآن –

أكثر من 25.2% من المصريين يعيشون في فقر مدقع، ومع نفحات عيد الضحى يصل الى اغلبهم لحوم الاضاحى في محاولة من المتبرعين ومنظمات المجتمع المدني المصرية لرسم السعادة على وجوههم.

اواصل الرحمة في عيد اﻻضحى تكتمل بها فرحة العيد، ورحلة الخير تبدأ من هنا بذبح اضاحي المتبرعين وفقاً لمعايير السلامة الصحية ليتم تغليفها وتوزيعها على الفقراء حيث قال الدكتور عبد الرحمن خلف – مدير مذبح سقارة: ” اول حاجة كشف ظاهري ننظر في لون العين والصحة العامة للحيوان قبل ما يدخل للذبح فاذا اكتملت المواصفات بندخل الحيوان وقبل الذبح نبدأ الكشف على كل جزء في الحيوان “.

يضيف الجزارصابر جلال :” اول ما تيجي الدبيحة طبعا بنتاكد انها سليمة وندبحها ونكتفها ونوقعها على الرض وندبحها ونبدأ نسلخ ونشفي اللحم ونعلقه وننظفه ثم نقطعه ونعبيه “.

يقول الجزار محمد عبدالنبي :”لازم يكون سليم وبصحة جيدة طبعا واللحم طيب مثر وصغير سنا “.

يقول الجزار محمد محمود :” وكمتن الحيوان مايشوفش العجل التاني وهو بيدبح دي اهم حاجة عندنا “.

اﻻرادة والتصميم على القيام بأعمال خيرية دفعت الشباب المتطوع للقيام بتغليف اللحوم وتسليمها باليد وبابتسامة وبروح طيبة على المحتاجين.

يقول المتطوع محسن منسي : الاطفال الايتام دول ليهم حق علينا وعلى الكل مش انا فقط كفرد، فلازم على القل نديهم كل اسبوع ساعتين مثلا “.

يقول المتطوع احمد جمال :” والله هو شعورنا دائما يبقى شعور جميل وطيب وكفاية انك بتشوف بسمة طفل وبسمة ام ربناء ايتام.

يقول المتطوع محمد كامل:” عندنا نظام كشوفات بختم عشان نعرف اعدادنا ومين اللى خد ومسن ماخدتش ومين جديد علينا يعني “.

هى صورة من التكافل اﻻجتماعي تتحقق في عيد اﻻضحى، فالوضع المأساوي للفقراء ولد لدى القادرون رغبة مساعدة اﻻسر المحرومة، وذلك في اطار تخفيف اﻻعباء المالية عليهم.

تقول  أم أحمد : ” بناخد كيلو لحمه يعني اللي بيدهولنا ربنا اوقات كيلو ونصف او كيلو “.

تقول  ام منى : ” يعني لو جت لحمه كتيرة بيدينا كيلو ونصف او اتنين كيلو والحمد لله “.إذا تتسابق منظمات المجتمع المدني ﻻيصال اضاحي المتبرعين ، وجمعية اﻻورمان وحدها قامت بتوزيع اكثر من 150 الف كيلو من لحوم اﻻضاحي على مستحقيها في كافة المحافظات المصرية طبقاً لقاعدة بيانات أعدتها مسبقاً.

يقول كامل عطاالله – مدير مشروعات جمعية الاورمان بمحافظة الجيزة: ” في المقام الول الايتام بعدهم فئات العجزة والمرضى ومحدودي الدخل، بحيث نحاول اكثر فئة نوصلها بالامكانيات الخاصة بالجمعية والحمد لله بنوصل لفئات كثيرة جدا على مستوى المحافظة والجمهورية عموما “.

محمود عبد الغني – رئيس جمعية الامام علي : ” بالنسبة لينا اكثر من حوالي 500 اسرة يعني 500 اسرة تشمل ايتام وفقراء وتشمل مرضى “.

يقول محمد عاطف – مسئول مشروعات جمعية الاورمان: ” قاعدة عريضة جدا من الناس المحتاجين ده من خلال وزارة الشئون الاجتماعية هي التي تحدد مين المحتاج من الناس وبنساعدها الجمعية وبنقدر نوصل للناس دي “.لعيد اﻻضحى معانيه الاجتماعية، وعلى الرغم ان نصيب اﻻسرة الواحدة كيلو ونصف فقط ، فهى تفيد أناس كثيرين ﻻ يتذوقونها اﻻ في العيد.