بمشاركة طلاب وأساتذة.. مهرجان للنحت على الرمال في الإسكندرية

ملأت أشكال مختلفة من المنحوتات الرملية، بينها ما هو لكائنات بحرية ومومياوات وقلاع وغير ذلك، شاطئا عاما في مدينة الإسكندرية الساحلية بمصر إذ يتنافس فنانون وطلاب فنون جميلة في إطار أول نسخة من “مهرجان النحت على الرمال”.

ويستخدم 13 فنانا وطالب فنون جميلة شاطئ السرايا العام كقاعدة لتصميم منحوتات رملية كبيرة بهدف الترويج للسياحة والاحتفال ببداية موسم الصيف.

النحت على الرمال.. مهرجان جديد يروج للسياحة في مصر

وبينما تعمل في منحوتة على شكل غوريلا قالت أمنية رأفت، طالبة الفنون الجميلة بجامعة مطروح، “هو حلو قوي، تجربة جديدة، مبسوطة يعني، هي أول أعمل حاجة بالحجم ده، بس مش أول مرة أعمل ع الرملة يعني، كنت بعمل في مطروح بس كانت حاجات صغيرة بسيطة يعني، بس هي جميلة وانبسطت إن أنا جيت بصراحة وشاركت في الموضوع”.

النحت

تعمل الدكتورة ياسمينة راضي أستاذة الفنون الجميلة بجامعة دمياط على مشروعها “قلعة الإسكندرية” خلال مسابقة أفضل المنحوتات الرملية ، في “مهرجان الإسكندرية للنحت الرملي” ، للترويج للسياحة وإعلان بداية الصيف ، في شاطئ السرايا العام ، في الإسكندرية ، مصر ، 9 مايو 2023. رويترز

صعوبات النحت على الرمال

ويواجه الفنانون، الذين يستخدمون الرمل والماء فقط في بناء منحوتاتهم، صعوبات كثيرة لإتمام أعمالهم الفنية بسبب تغيرات الطقس التي لا يمكنهم التنبؤ بها.

وقالت ياسمين رضا، أستاذة الفنون الجميلة بجامعة دمياط، “الرمل طبعا فيه صعوبات كتير، إحنا مش حنعرف الهواء، المطر، الشمس، الرمل بينشف أصلا، فكل شوية لازم نبله ماء ونشتغل عليه من أول وجديد، بس حلوة، تجربة حلوة منها عرفت ثبات الخامة ومنها إن شاء الله يعني نجحنا إننا نوصل لنتيجة جيدة”.

وأضافت “إحنا بننافس بعض منافسة حلوة، وكلنا بقينا صحاب على فكرة. فعرفنا ناس جديدة، ومنها تجربة جديدة ونتمنى إنها تبقى فكرة يعني فترة من السنة نعملها، مش أربعة أيام وتنتهي، نبدأ نعمل كده إن شاء الله”.

النحت على الرمال.. مهرجان جديد يروج للسياحة في مصر

طلاب وأساتذة الفنون الجميلة يعملون خلال مسابقة أفضل المنحوتات الرملية، في “مهرجان الإسكندرية للمنحوتات الرملية”، للترويج للسياحة والاحتفال ببداية الصيف. رويترز

وقال إيهاب الشيخ، أستاذ الفنون الجميلة بجامعة الإسكندرية “أغلب الفنانين المشاركين في المهرجان، هنلاقي فيه بعض الشباب أو الطلاب قدر ياخد عنصر الكائنات البحرية، يعني الدولفين أو الحوت أو القواقع أو الأخطبوط، فتأثر من البيئة اللي هو شغال فيها فقدر يستقي أو ياخد العناصر دي وبدأ يطوعها بفكره وخبراته اللي هو درسها في الكليات الفنية”.

وانطلق مهرجان الإسكندرية للنحت على الرمال يوم الأحد (7 مايو أيار) ويستمر أربعة أيام بمشاركة طلاب وأساتذة من جامعات الإسكندرية ومطروح ودمياط، وستعلن أسماء ثلاثة فائزين في ختام المهرجان.