هجوم كلب المذيعة أميرة شنب على جارها

سيطرت حادثة هجوم كلب بيتبول المملوك للشيف المصرية الشهيرة أميرة شنب على جارها محمد محب على أحاديث الشارع المصري خلال اليومين الماضيين خاصة بعد دخوله في غيبوبة وتوقف قلبه وتسببه في قطع يده اليمنى وتهشيم فخده مُعبرين عن غضبهم الشديد من تجاهلها الأمر، خاصةً بعد تدهور حالة الضحية كما طالب البعض بمعاقبتها وإيقافها عن العمل، مع إجبارها على التكفل بمصاريف علاج الضحية.

 

 

هذه الحادثة أثارات الكثير من الجدل عبر مواقع التواصل الإجتماعي كما انتشر هاشتاغ أميرة شنب مواقع التواصل في مصر، كما كانت هناك العديد من التعليقات على الهاشتاج وكان أبرزها

كتب سيد إبراهيم “ده كلب اميره شنب اللي دخل الراجل فى غيبوبة….وتبقى معدي من الشارع وتلاقي حاجات شبه دى وصاحب الكلب يقولك عدى متخافش”.

أما نجوان علقت وكتبت “أنا من إمبارح متابعة الخبر… أنتم لتختاروا نوعية الكلاب إزاي وبتربوها علي أي أساس علي سبيل المنظرة و الاستعراض.. إيه الارف ده روح إنسان هتروح بسبب واحدة عديمة المسؤولية”.

نوره غردت أيضا حول هذه الحدثة وكتبت “اي حد بيربي كلب بيتبول في بيته معروف انه حد ناقص ومش محترم.. ولو تعرف حد بلغ عنه فورًا”.

سيد شاهين كان له رأي مختلف بهذه الواقعة وكتب”اقتناء الكلاب فى مصر اصبح زيه زى اللى شايل سلاح، الناس بتربيهم وتستخدمهم لترهيب الناس او الاعتداء عليهم و المذيعه #أميرة_شنب مش اول واحده تعمل ده ناس كتير بتستخدم كلابها فى ترويع غيرهم”.

حنان عبر تويتر طرحت سؤال بعد حادثة الهجوم وكتبت “كلب أميرة شنب طيب سؤال معلش، هو لو الراجل المصاب ده لا قدر الله جراله حاجة (ربنا يقومه بالسلامة أكيد) ايه بقى العقوبة اللي هتقع على زوج أميرة شنب؟ “.

وبعد نقل محمد محب إلى المستشفى، ألقت الشرطة القبض على زوج المذيعة أميرة شنب للتحقيق في الواقعة، وما كان منه إلا أن أدلى بأقواله.

بعد هذه الحادثة هل برأيكم متابعينا هل يجب أن يكون هناك قانون لتنظيم حيازة الحيوانات الخطرة وخاصةً الكلاب؟