“بوسي شلبي” تتصدر التريند في مصر

تصدر اسم الإعلامية المصرية، “بوسي شلبي“، قائمة المواضيع  الأكثر بحثا في محرك البحث “غوغل” داخل مصر، وهذا بعدما أثار تصريح لها انتقادات واسعة.

واستضافت الإعلامية المصرية نجوم فيلم “ريش” في مهرجان الجونة السينمائي، وخلال حديثها معهم نطقت بكلمات اعتبرها كثيرون “غرورا” و”تنمرا”، قالت بالحرف الواحد: “أنا بقول عُمر غير مصير ناس في الفيلم دة، وفتح باب رزق لعيلة من المنيا مكانتش تقدر توصل للمكان اللي احنا فيه”.

وأغضبت هذه التصريحات الجمهور ورواد العالم الافتراضي والكل انتقد هذه الإعلامية بطريقته الخاصة.

مثلا المغردة “ريحانة” كتبت على صفحتها:” قلة الذوق والتنمر وتقل الدم والغرور في أقل من دقيقتين”

https://twitter.com/Rihana80166353/status/1451728599204069381

 

أما عن عليا عيد فقد قالت: ” جماعة حد يوشوش #بوسي_شلبي ويقولها ان محاولة تقليلها من #دميانة_نصار  مش هيغير حقيقة انها ممثلة شاطرة وموهوبة وعاملة دور من اصعب الادوار رغم ان اول تجربة تمثيل ليها ياريت حد يفيدنا الست بوسي شغالة في اي قناة وبتسجل مع الناس بناءا على اية ”

وبدوره المغرّد مازن انتقد كذلك بوسي شلبي بقوة واصف الإعلامية بالمتنمرة فقد قال: “كمية تعالي و نقص و إحساس ب الانا شوفتهم في لقاء بوسي شلبي مع بطله فيلم ريش لمجرد إنهم ناس بسيطه لحد امتي هيفضل في اشخاص مريضه بتتعامل مع الناس بعنجهية و طبقيه كدا ! “.

 

المغرّدة ليلى كذلك أبدت رأيها في الموضوع وكتبت: ” ياريت يا استاذة #بوسي_شلبي تراجعي نفسك في اللي بتعمليه وتفهمي ان كون الإنسان مذيع حاجة عادية مش بتخليه ملك بريطانيا والا حاجة، والمفروض بحق ربنا بقى مدام دميانة مكانتش عملت لقاء مع مذيعين محليين ديه واحدة فائزة بجوائز دولية يعني اللي يعملوا معاها لقاء لازم يكونوا إنترناشيونال”

أما المغرّد رياض الصالحاني فقد تحدث عن تصدرها التريند وأشار أنو طريقتها في دخول التريند بشعة وأضاف كذلك:” عنصرية وتعالي وتنمر ، مين قال ان المكان اللي انتي فيه هذا حكر على طبقة معينة .. هذه إعلامية لا تستحق منبر ولا منصة ولا حتى حساب مواقع تواصل اجتماعي قبل العلاج النفسي”.

 

 

أما أحمد الرفعاي فقد قال فيه: “الناس بتحارب تنمر بوسي شلبي بالتنمر على بوسي شلبي!!.”