انقذوا طفلة البلكونة يجتاح مواقع التواصل في مصر

فيديو صادم يوثق لحظة محاولة أب رمي ابنته من أعلى الشُرفة “البلكونة” في مصر، الطفلة تمسكت بأحبال الغسيل حتى لا تسقط وسط محاولات بعض الرجال انقاذها من أبيها الذي كان يستشيط غضبا و يسبها.

سرعان ما تحول هذا الفيديو لترند على مواقع التواصل ليتصدر هاشتاغ #انقذوا_طفلة_البلكونة سوشيال ميديا وسط غضب من قسوة الأب مطالبين أيضا الأجهزة الأمنية بالسرعة في القبض عليه.

قال عصام السقا وهو مصدوم “هو ازاى فى حد ممكن يعمل كدا فى بنته ازاى جالوا قلب اصلا يفكر فى كدا ده فى ناس بتقعد طول عمرها نفسها تخلف وفى واحد ربنا مديلوا النعمة ديه وهو يعمل فيها كدا ده لازم يتحاسب #انقاذ_طفله_البلكونه

ومريم أحمد اعتبرت أن الأب لا يستحق أن يكون أبا ويجب أن تنتزع منه حضانة ابنته فعلقت “#انقاذ_طفلة_البلكونة ايه ده ؟ ده الواحد فاكر نفسه عاش صدمات بشعة ازاى المسكينة هتقدر تتخطى ان ابوها حاول يرميها من البلكونة!! هرجع اقول الدولة لازم تخلى الخلفة بموافقة رسمية بعد العرض على طبيب نفسى مش كل الناس ينفع تربى طفل!”

لكن رغم قسوة الفيديو وما فيها من تصرف وحشي للأب هناك من برر غضب الأب قائلين ربما هو يعاقبها يؤدبها فربما قامت بمصيبة و كارثة وهو يمارس دوره كأب في التربية، أجابتهم مايا بهذا التعليق “اللي أوسخ من أبوها المجرم اللي بيبرروا جريمته و يقولوا ما يمكن عملت حاجة كبيرة ولا مصيبة! مفيش أي شئ في الدنيا يستدعي إن طفل يتعامل كده مهما حصل! العنف و العقاب البدني جريمة و اللي يبررها مجرم! لما ده اللي ظاهر للناس يا ترى البنت دي بيحصل فيها إيه جوة! #انقاذ_طفلة_البلكونة

https://twitter.com/Holy25Maya/status/1516276887873536006

شاركونا بآرائكم في تريندينغ الآن

كيف ترون من يبرر تصرف الاب بأنه يقوم بتربيتها؟

للمزيد

تريندينغ الآن | بالفيديو..حفل غنائي قرب مسجد في الجزائر والإمام يشتم منظمي الحفل