في تريندينغ الآن.. إحالة 5 معلمين على التحقيق بعد فيديو الرقص

فيديو لوصلة رقص على مركب في رحلة نيلية في مصر بين مُدرسة وزملائها قادها هي و 5 معلمين إلى التحقيق، وحتى من كانت تصور الفيديو وتشجع المُعلمة على الرقص بشكل أفضل حتى تنافس المعلمين الرجال أحيلت هي الأخرى على التحقيق ومن ثمة على النيابة، قرار السلطات المصرية إحالة المعلمين على التحقيق جاء بعد تلقي عدة شكاوي من معلمين مرفق بإسطوانة تتضمن فيديو الرقص هذا مع تأكديهم أن المُدرسة التي ظهرت في الفيديو وهي ترقص قد كُرمت من نقابة المعلمين و مُنح لها لقب المعلمة المثالية.

https://twitter.com/shahenaz_taher/status/1478068170950860801

تباينت التعليقات على الفيديو فهناك من هاجم المُدرسة واصفا وصلة الرقص بغير لائقة في حين دافع عنها آخرون مؤكدين أنها حرة في تصرفاتها خارج المدرسة لا بل واعتبروا ان الفيديو عادي فالشعب المصري يحب الفرفشة.

رد المُدرسة 

كانت أيضا المُدرسة قد ردت في وسائل إعلام مصرية على الضجة التي أحدثتها بفيديو الرقص مؤكدة أنها ستقاضي من قام بالتشهير بها خاصة و أنها متزوجة وأم ل3 أطفال مستغربة تصويرها هي بالذات و الحال أن كل من في المركب رجالا و نساء كانوا يرقصون بحسب كلامها.

https://twitter.com/Egypt_is_civil/status/1478390550906777601

راقصة أو معلمة؟!

وصلت بعض التعليقات إلى التجريح و كان الهجوم على المُعلمة كبيرا وشُبهت بالراقصات آخرون اعتبروا أن على المعلم أن يحافظ على صورته إن كان داخل المدرسة أو خارجها، فعلق سامي محمد ساخرا “فيديو رقص مدرسة الدقهلية..بس عليها حتة طلعة و نزلة ولا صوفيناز، اقسم بالله حاجة تقرف، مش عارف دي بتعلم الطلبة ايه بالضبط التعليم و لا الرقص و لا المسخرة، بقى دي مدرسة في التربية و التعليم، دي لا تربية و لا تعليم، البلد بضيع يا ريس…الحقونا.”

حرية شخصية 

في المقابل اعتبر عدد كبير أيضا ممن شاهدوا الفيديو أن المُدرسة حرة في تصرفاتها ولم تقم بأي خطأ فعلقت أميرة السيد “طبعًا لازم يتحولوا للنيابه، ازاي يعني يبقوا في رحلة وتبع النقابه ومش مدرسيه ويتبسطوا ويتجرأو يرقصوا؟ هما مش عارفين اننا ممكن نصورهم وأمة لا إله إلا الله تشوفهم وبعدين هوب نعرف مهنتهم فنبتدي ننظر على الأخلاق وكده؟ وميعرفوش إن أي مهنه هنلزق فيها ميصحش وغلط علشان نحس بتفوقنا الأخلاقي؟ أيوة إحنا إللي صورناهم وده انتهاك للخصوصيه بس مش مهم، أيوه إحنا إللي حطينا الفيديو على الانترنت وده فعل مجرم بس مش مهم، وايوة إحنا إللي شتمناهم من غير ما نعرفهم بس مش مهم، أيوه إحنا إللي اتفرجنا على الفيديو وده تلصص بس مش مهم، لأنهم عدوا الحدود واتبسطوا في رحلة خاصه فيها أصحاب وزمايل، كان لازم يبقوا قاعدين زي ما احنا نقول، يتبسطوا زي ما احنا نشوف، يفرحوا بالطريقة إللي نحددها، وإلاااااااااا تحويلهم إلي النيااااابه هو الحل.”

شاركونا بآرائكم في تريندينغ الآن

هل تعتبرون المُدرسة قد أخطأت برقصها مع زملائها أم أنها حرة ولا يحق لأحد التدخل في حياتها الشخصية؟

للمزيد 

تريندينغ الآن | ابتزها بصور مفبركة.. فتاة مصرية تنتحر وتترك رسالة