أخبار الآن | دبي – الإمارات العربية المتحدة (أميرة ذوادي)

عاوزة أتجوز، مها أسامة شابة مصرية عمرها 32 عاما تعرض نفسها للجواز على الفيسبوك، سابقة تباينت ردود الفعل بشأنها بين مؤيد ومعارض لطلب امرأة الزواج بهذه الطريقة في مجتمع محافظ.

https://twitter.com/maha_0sama/status/1274628285608202242

 

إيهاب أحمد علق “انسانة محترمة تبحث عن الحلال في وقت قلت فيه العلاقات الاجتماعية و صعب فيه الحلال و إن شاء الله ربنا يرزقها بأبن الحلال و للعلم من وقت ليس ببعيد كانت تنشر على الجرائد الرسمية طلبات اريد زوجة و اريد عريس”

 

 

مساندة من الرجال أحمد مرجان كتب “لازم كلنا نكون معها لان من حقها تشكي وتفضفض البنت مش بتقول حاجه غلط ولا عاوزه حاجه حرام كل اللي عوزاه انها تتجوز ودا حقها الطبيعي كأنسان هو اي حد فينا لو مكانها كان ممكن يعمل اكتر من كدا لازم كلنا نطبطب على اخوتنا وبجد اي بنت اوسيده عندها عريس ل #مها_اسامهياريت ما تترددش”

 

تغريدة أخرى داعمة من الرجال أيضا “انا شايف ان مها بتطلب حقها من الزواج والعفه ، فين الغلط !؟ من حقها تتجوز ، وفعلا الحكايه مش سهله لانها الاول من نوعها حتي لو سبق كده افكار او مسلسلات احنا بنعاني من عنوسه كبيره  في مجتمعنا ربنا يرزقك بابن الحلال يا مها #مها_اسامه

لكن رغم هذا الدعم لمها  من الرجال خاصة إلا انها تحدثت عن تعرضها للتنمر وأيضا فقدانها لعملها بسبب الفيديو الذي نشرته على صفحتها الخاصة على الفسيبوك.

جمال عبد العظيم دعا الى مواصلة الوقوف الى جانبها “قالت الشابة مها أسامة التي نشرت إعلان زواج بصفحتها على فيسبوك،أنها أقيلت من عملها بسبب طلب الزواج . طبعاً غير مقبول معاقبة من يطلب زواجاً شرعياً ليت الفتاة تنشر تفاصيل مكان عملها لنتبنى الدعوة لمقاطعته”

استغربت عدد من النساء على السوشيال ميديا من دعم الرجال لمها أسامة منهم رانيا التي كتبت “وانا باقولكم انها مش هتتجوز من اللي هيتقدموا لها عالسوشيال ميديا ودي خطوة للشهرة وإشباع الغرور ليس إلا ، أستعجب من الرجال والشباب المدافعين ، هل انتم سذج فعلا ؟ ام تريدون إستغلالها ؟ أم تريدون الشهرة وإثبات ان فكركم متحرر ؟ في مصر ألف طريقة للجواز غير الأسلوب دة”

 

و من بين الانتقادات نقرأ تغريدة لكريم محمد “فكره ان بنت تقول لولد انها عايزة تتجوزه انا بشوفها غلط فما بالك ان بنت تعمل فيديو و تقول انها عارضه نفسها للجواز للجدين بس حضرتك عندك 32 سنه و متجوزتيش و حسب ما شوفت الفيديو انك مش وحشه يبقى ممكن يكون نصيبك مش موجود لسه او ان ظروف البلد الاقتصادية مش مساعده #مها_اسامه

محمد علق أيضا “شفت الفديوا لا #مها_اسامه ما قيل فيه ينتقص من قدر المرأه الفتاه لا تعرض نفسها للزواج على العامه لست ضد ان تعترف المرأه بحبه لشخص ما وتطلب الزواج منه لكن هنا الوضع مختلف ان تعرضى نفسك للزواج من اى شخص وان كان مشروط بالجديه والاحترام ! معترض جدا على التصرف ده”

يذكر أن نسبة العنوسة  عالية في العالم العربي ووصلت مثلا في لبنان الى 85 بالمائة , وتختلف الأسباب وأهمها مادية.  لكن ما رأيك بعرض فتاة نفسها للزواج على السوشيال ميديا هل تراه أمرا مقبولا أم حرية شخصية ؟

للمزيد

تريندينغ الآن | النجم العالمي “جاستين بيبر” متهم بإغتصاب فتاتين لكنه يبرئ نفسه بالأدلة