أخبار الآن | الجيزة – مصر – (رويترز)

إذا لم يكن بمقدورك تناول الآيس كريم بشكل يكفيك، وكنت في الوقت ذاته من محبي سمك الرنجة او السمك المدخن ، فإن هذا النوع من المثلجات، الآيس كريم بنكهة الرنجة الذي يقدمه محل في مصر، قد يكون خليطا مفضلا لديك.

وبالتزامن مع استعدادات المصريين بشكل مكثف لعيد القيامة وشم النسيم , تتحول هذه المثلجات لتشكيلة لذيذة ويصبح (الآيس كريم بنكهة الرنجة) أحدث مذاق فيها.

وهذه النكهة الغريبة عبارة عن مزيج مُجمّد من الرنجة المملحة بشكل خفيف والليمون والآيس كريم، وهي وصفة يتعشم صاحب محل (رول زون للوافل والآيس كريم) في مدينة الجيزة بمصر أن تجذب العملاء التواقين لأفكار جديدة.

وقال صاحب الفكرة والمحل، هاني اسماعيل “عملنا البيزيك (الأساس) بتاع الآيس كريم (البوظة) من ليمون (حامض) ومياه. حطينا معه رنجة وعملنا تيست (اختبار مذاق) وخدنا آراء الناس، كان فيه ناس مبسوطة جداً وكان فيه ناس بالنسبة لها الموضوع غريب. أنا بالنسبة لي ما كنتش شايف الموضوع غريب لأن إحنا برضه عملنا قبل كده الوافل وسلمون مدخن وتونة مدخنة مع مايونيز وطعمه حلو جداً. الفكرة جاية موضوع حلو مع حادق. فيه ناس بتحب جدا حادق مع حلو سِنة بيكسر السِنة الحادق دي”.

وحول كيفية صنع مثلجاته المبتكرة أضاف إسماعيل “إحنا بنجيب الرنجة، بنحاول على قد ما نقدر نجيبها دلعه عشان برضه متكسرش الآيس كريم، بنجيبها مخلية، بنحط معها ليمون، ليمون كتير وزيت وطحينة، وبعدين بتضِرب في الخلاط وبعد كده بتنزل مع الآيس كريم. كله بيتضرب في بعضه وبنحط معها صوص ليمون. ده برضه بيديها طعم حلو جداً. وفي الآخر بتبقى رنجة بالليمون، بيبقى ناقص بس رغيف عيش (خبز) وتغمس”.

وسمك الرنجة، الذي له طعم قوي ولذيذ، يعتبر صحنا تقليديا مشهورا جدا لدى المصريين الذين يتناولونه بنهم خلال عيد القيامة وشم النسيم.

ويقول زبون لمحل المثلجات يدعى أدهم جمال إنه من الطبيعي ألا يحب كثيرون هذه الوصفة عندما يسمعون عنها، بالضبط كما يسمعون عن وصفات غريبة أخرى.

وأضاف جمال “حد كان ممكن يتوقع إن الأكل ممكن يبقى فيه حلو وحادق؟ فهي هي. لما اتعمل الحلو والحادق في مصر كان مختلف. الأول الناس استغربته وبعدين لأنه حلو. ده آيس كريم بالرنجة نفس الحوار. هو حاجة مختلفة ممكن الناس ما تقبلهاش. بس لما جربناه، حلو بصراحة”.

وتحتفل مصر بعيد القيامة عند الأرثوذكس، الذي يتزامن مع عيد شم النسيم، يوم 28 أبريل نيسان. وشم النسيم من المناسبات القليلة التي يحتفل بها المسلمون والمسيحيون في مصر معا حيث يعود أصله إلى مصر القديمة، قبل ظهور المسيحية.

 

اقرا: الأهلي يلتقي المصري بمباراة منتظرة.. وهذه هي غياباته!