تريندينغ الآن: مشاهد كوميدية وأخرى مأساوية مرفوقة بوسم “العجول الهربانة”

في عيد الأضحى، تصدر هاشتاغ “العجول الهربانة” التريند ككل سنة.. ففي هذا اليوم يعيد رواد مواقع التواصل الاجتماعي نشر العديد من فيديوهات الأضاحي أثناء محاولتها الفرار من بين أيدي ملاكها.

وتظهر اللقطات، التي يتداولها النشطاء، مشاهد كوميدية تذكر المتابعين بأجواء العيد.

تنال هذه الفيديوهات عادة الكثير من التعليقات.. وهناك من ينتظرها بفارغ الصبر على مر السنين.. فالبعض يجدها مضحكة والبعض الآخر يجدها مأساوية.

بداية “ندى” عبّرت في تغريدتها عن حبها لوسم ” العجول الهربانة” فقد قالت: ” دي أكتر فقرة بحبها في العيد الكبير حقيقي مزاج كدة إني أقعد أشوف كل videos العجول الهربانة”.

أما “محمد السيد” فقد اعترف في تغريدته أنه ينتظر عيد الاضحى بفارغ الصبر فقط ليتابع هذه الفيديوهات التي يجدها طريفة للغاية فقد كتب: ” في ناس مستنيه العيد الاضحي عشان اللحمه وناس مستنياه عشان الاجازه.
وأنا مستنيه عشان فيديو العجول الهربانه من الذبح.”

 

وانتشرت فيديوهات جديدة هذا العيد أبهرت المغردين فحركات الأضاحي لم تكن متوقعة أبدا.

قالت ” خلود” فيما يخص هذه الفيديوهات: ” اخواني و اخواتي لقد تسرعنا ف الحكم علي العجول الهربانة ف التويتة اللي فاتت،
انما العجول اتطورت و بقت بتلعب تايكوندو”.

وفي ظل كل هذه التعليقات الطريفة.. هناك من يرى أن هذه الفيديوهات غير مناسبة اطلاقا لا بل مأساوية، مثل هذه الصفحة التي كتبت: :” نفسي اعرف ايه المثير في ڤيديوهات العجول الهربانة بجد ؟ حيوان مرعوب و الاحتمال الكبير أنه حاسس بكدا بسبب طريقة التعامل الغلط معاه و مفيش اي اتباع لقواعد الدبح لدرجة أنه عايز يهرب فيرعب الناس و الاطفال اللي في الشارع اللي لو قابل حد منهم مش هيحله و هيهرسه برجله بجد ايه الممتع ؟”

https://twitter.com/fifshadesof_red/status/1545436770052997123

ومن جهتها كتبت المغردة “منى الخريبي” ما يلي: ” انا مش قادرة افهم ازاي كل الناس بتضحكها فيديوهات العجول الهربانة دي انا عايزة اقول اني بخاف اتفرج عليهم وأحداثهم مؤذية اوي بجد وخايفة اقول رأيي عشان مبقاش غريبة عن المجتمع ومستغربة ازاي بتستنوها عشان تضحكوا !!.