أثارت صور لعارضة أزياء مصرية اسمها سلمى الشيمي، التقطتها في أحد المواقع الأثرية بينما كانت ترتدي ملابس “فرعونية”، أثارت الكثير من الجدل،… وقد صف البعض هذه الصور بالفاضحة وأنّها مسيئة للحضارة والدولة المصرية.

بسرعة باتت هذه الصور “ترند” وحديث المصريين.. وما زاد من الجدل هو التحقيق مع العارضة والمصور و 6 من موظفين في الآثار سمحوا لها بالتصوير من دون إذن.

وتباينت التعليقات حول هذا الأمر… فهناك من اعتبر أنّ الصور جميلة وليس فيها أيّ إساءة لمصر حيث  تساءلت ولاء ياسر: “صحيح ايه الغلط اللي عملته عشان يتحقق معاها !؟ #سلمى_الشيمى

 

 

بينما كانت إيمي ضياء من المطالبات بايقافها: “هزرنا وكل حاجة تمام المفروض دى اهانه في حضاره واثار بلدنا دي المفروض تتحبس #سلمى_الشيمى#ابوالهول“.

https://twitter.com/BentDiaa/status/1333591796065177600

 

وهبة أحمد قالت: “عادي هيا انه يتقبض عليها ده المقصود عشان الدعاية تبقى صح يعني هيا صورها والا اسمها كان هيتعرفوا ازاي غير كده … كلها حاجات مقصودة واحنا الحمد لله ما بنصدق#سلمي_الشيمي“.

آخرون قالوا إن التحقيق مع العارضة غلط منهم سليمان الذي علق “يعني بدل ما وزارة السياحة تواكب التريند وتتبنى الفكرة وتعيد نشر الصور على صفحتها الرسمية، وتحولها لمبادرة لتشجيع السياحة في مصر، نلاقي الموديل#سلمى_الشيمى تحولت للنيابة عشان رزمة التهم الجاهزة من نوعية فعل فاضح وخدش الحياء وزعزعة قيم وعادات الأسرة المصرية.”

https://twitter.com/EvSoliman/status/1333402681856155649

 

شاركنا برأيك، هل ترى أي إساءة للحضارة المصرية بهذه الصور؟

للمزيد

تريندينغ الآن | لاعب كمال أجسام يتزوج دمية