صورة التقطت في مهرجان الجونة بمصر وأثارت الكثير من الجدل للمخرج المصري خضر محمد خضر وزوجته ابنة الفنانة نجلاء فتحي، كان يحمل حذاءها في يده… وكان الإثنان يبتسمان للكاميرا.

كمية تعليقات كبيرة انهالت على وسائل التواصل الإجتماعي فيها الاعجاب وفيها الاستغراب وفيها الانتقاد، وانقسمت الآراء بين من يرى ما قام به رومانسيا وبين من يعتبر أنه قلل من احترامه لنفسه.

كان هو قد كتب تعليقا على التفاعل الكبير الذي شهدته هذه الصورة وتوضيحا على حسابه على فيسبوك قال فيه إن الصورة التقطت بعد انتهاء الحفل، أقرأ مقطع منه “مراتي اكيد بعد 6 ساعات رجلها تعبت زي أي واحدة رجلها بتتعب في أي فرح فا قلعت الجزمة فا من الطبيعي ومن الرجولة ومن الأدب ان انا اللي انزل اجيب الجزمة مش هخلي مراتي توطي وسط الناس اكيد وديه لا حاجة تعيبني ولا تقلل مني واحدة شايلة بيتي على راسها  15 سنة مش هاشيل جزمتها 15 دقيقة”

 

على الفيسبوك كان هناك العديد من تعليقات الإعجاب بتصرفه، منى لبيب علقت ” على فكرة مش عيب أن الراجل يشيل جزمة مراته لما تتعب وزي ما قال هي شيلاه فوق راسها يعني هو و جزمتها ياريت الرجالة يقدروا زوجاتهم والحركة دي لم تنقص شيء من رجولته بالعكس تماما…تحية لك أيها الرجل المحترم”

وعلى تويتر ياسمين قالت راجل Gentle و واضح إنها بقت صفات نادرة عشان كلكوا تستغربوها حاجة المفروض إنها طبيعيه ..

 

لكن النقاش ظل متواصلا على هذه الصورة، نستمع لأراء عدد من الرجال.

خالد كرم كتب “هو بصراحة الكلام دامينفعش أصلا و لا قدام الكاميرا و لا وراها أصلا يعني ايه يشيلها الجزمة بتاعتها وايه السبب عشان تتصور؟ الموضوع اني ممكن اعمل حاجات كتير عشانها مهما كانت صعبة مثلا بس مش أي حاجة تتعمل وخصوصا انها حاجة ملهاش سبب أصلا”

أيضا هناك من الناس الذين لم يعجبهم هذا التصرف منهم سارة كمال “انا مقبلش عالراجل بحبه انه يشيل جزمتي بالشكل ده ملوش علاقة بالحب خالص دى قلة قيمة.”

ومن السعودية غردت جود “وين الرومنسية في انه يشيل حذائها؟ اوك شي حلو واساسي اصلا ان الرجل يقدر المرأة ويساعدها في كل شي وما يخليها تتحمل المسؤولية لوحدها لكن لو انا مكانها من باب الاحترام ماراح اقبل زوجي يظهر بهالمظهر والناس تتكلم عنه وقاعد يبتسم يقول رومنسية. فاهمين الرومنسية غلط. صورة فيها قلة احترام”

شاركنا برأيك في موضوع اليوم من تريندينغ الآن

لو كنت مكان المخرج المصري وتعبت زوجتك هل ستحمل لها حذاءها؟

للمزيد 

تريندينغ الآن | رضيع يموت جوعا في مصر بعد أن تركه والداه لوحده في المنزل لـ 9 أيام