أخبار الآن | دبي – الإمارات العربية المتحدة (أميرة ذوادي)

ضجة أحدثها أحمد عمر خلال اليومين الماضيين على السوشيال ميديا في مصر وأيضا في العالم العربي بعد اهتمام وسائل اعلام عربية بقصته بعد نشره هذا البوست على حسابه على الفيسبوك ويبدأه بقوله “أنا شكلي قبيح” ثم يسرد ما حدث له في كلية تربية رياضية بكفر الشيخ ورفضه دخول الجامعة بسبب شكله.

حظي بوست أحمد بالكثير من التفاعل والتعليقات وكان هناك تضامن له رفضا للتنمر عليه بسبب شكله.

من بين التغريدات عصام السقا غرد “لك كل الاحترام والتقدير متضامن معاك وكل الدعم ليك انت اصلا زى القمر”

والتضامن تحول الى هجوم على الجامعة، محمود راشد كتب “القبيح ف الموضوع مش الطالب .. القبيح فعلا هي دكاترة الجامعات ال معظمهم قلوب جاحده بيحاولو يطلعوا النقص والعقد اللي شافوهاا ع الطلبه .. بس اعلم دائما يا صديقي ان الله ينظر الي قلوبنا وليس اشكالنا”

لكن بسماع الطرف الآخر باتت للقصة روايتين مختلفتين تناقض ظلم أحمد أو التنمر عليه بسبب شكله بل المسألة متعلقة بشروط مضبوطة لدخول الجامعة لا تسمح لمن يحمل عيب خلقي من دخولها نستمع لما قاله عميد الكلية.

 

 

من التعليقات التي انتقدت محاولة أحمد تضليل الرأي العام، مصرية وأفتخر كتبت “احمد عمر اتقدم للالتحاق بكليه رياضيه واترفض لعيب خلقي في ذراعه وفمه احمد طبعا مسكتش وشعلل الميديا بشكاوي انهم اضطهدوه عشان شكلك وحش وكانت فرصه هايله عن الظلم اللي في بمصر والقهر والظلم احمد كان عارف العيب الخلقي اللي عنده بس قدم للكليه دي بالزات عشان يعمل الحفله دي كلها قاصدا”

 

و بات رد العميد و المسؤولين عن الجامعة مقتنع للكثيرين خاصة مع اعتراف أحمد أن كلمة قبيح لم تقل له.

ندى الكبير غردت “ياجماعه هو عامل جراحات بالفك السفلي يعني اي حركه عنيفه ممكن تؤثر عليه.و تسببله عاهه مستديمه والكتابه فيها مصارعه و جودو و كاراتيه و سباحه و دا حاجات تانيه ممكن تأذيه دا عشان مصلحته مش عشان شكله خالص”

https://twitter.com/NadaElkebir1/status/1296925172218433543

 

وبدأت محاولات على السوشيال ميديا لتوضيح الحقيقة بعيدا الانسياق وراء العاطفة والدعم دون التثبت.

سارة فهمي كتبت “هو حضرتك سمعت من الطرف التاني قلل ما تدعم وتتضامن ؟ بشكل عام ، قبل ما تدعم او تتضامن مع حد او مع موقف ، لازم تتأكد ان الكلام صحيح وانه بالفعل تعرض لظلم وتسمع او تقرأ وجهة نظر الطرف الاخر وبعدها احكم وقرر”

قرر في الأخير أحمد عمر التقديم للالتحاق بطب الأسنان بدل التربية الرياضية وأن معنوياته ارتفعت بتضامن الناس معه لكن هل ترى أن ما تعرض له أحمد هو فعلا تنمر أم أنه بالغ في تقدير على ايفائه للشروط؟

للمزيد

تريندينغ الآن | تصرف غريب من لاعب الأهلي يغضب الجماهير ودعوات لاعتزاله