أخبار الآن | دبي – الإمارات العربية المتحدة (أميرة ذوادي)

فيديو أثار غضب الشارع المصري، موظفة تعتدي على بائع التين و تلقى ببضاعته على الأرض رغم توسل المواطنين بتركه، هناك فرق بين تطبيق القانون و التعسف في تطبيقه.

من التغريدات المنتقدة لسلوك الموظفة أسماء علقت على الفيديو “الغلبان الي بياكل رزقه بشرف ده مش هو الي هيسوء المكان الراقى الي الهان خايفة عليه الانسان ده بياكل رزقه بالحلال ممدش ايده لحد لكن الهانم دى اي كان القرار ضدها الي اكتفو بيه بالنقل فين كرامة الشخص المحترم ده كرامته فين انتي وامثالك محتاجين تأهيل تتعاملو فيه”

 

سلامة كتب أيضا “رئيسه حي التجمع معندهاش مشاكل فالحي غير الراجل الغلبان اللي واقف بعربيه تين ف قررت ترمي حاجته اللي بيسترزق منها علي الارض وتاخد العربيه اللي بياكل منها عيش واللي الله اعلم جايب فلوسها ازاي والناس تكلمها وتقولها حرام عليكي كده تقولهم انا اللي هتحاسب محدش لي دعوه!”

https://twitter.com/m_ve80l/status/1294260593164267521

انتشر الفيديو بشكل سريع ووصل الى وزير الإسكان الذي قرر بانهاء انتداب الموظفة و ارجاعها لعملها الأصلي بشركة الشرب و الصرف الصحي.
عبد الله علق “موظفة بالصرف الصحي تم إنتدابها للعمل في أشغال الطرق بالتجمع فأخرجت السادية والقهر والكبت الذي يُمارس عليها من طوب الأرض علي بائع التين الشوكي !!!! تم إنهاء إنتدابها بعد إنتشار الفيديو على النت، وستعود مرة أخرى إلي الصرف الصحي لتمارس نفس السادية والفهر والكبت علي من هم دونها”

تعاطف كبير مع البائع و اهتمام وسائل اعلام مصرية به، لكن في المقابل هناك من اعتبر أن البائع مخالف بالأساس ووجوده في شوارع منطقة راقية تشويه لجمالها.

بنت النيل أجابت من يطالبون بارجاع حقه “حقه في ايه اذا كان هو اللي مخالف اصلا وبعدين فيه حد يمشي بعربية تين في القاهرة الجديدة ده منظر حضاري يعني؟!!!”

بينما هناك من اعتبر أن التعاطف مع الرجل مبالغ فيه منهم ايزيس المصرية “طيب علشان اللي بيقولو الغلابه والهجص ده عارفين بتاع التين اللي كان في التجمع والست بتاعه الحي عاوزه تمشيه قال للابراشي دخله اليومي كام ???? 300 ج يعني 9000 ج في الشهر في موسم التين يخلص يقلب بياع مانجه او بطيخ وقيس علي كده دخله اليومي وسمعوني احلي سلام للغلابه”

شاركنا برأيك هل أخطأت موظفة رغم أنها كانت تقوم بعملها و هل بائع المتجول كسب التعاطف بالرغم إنه مخالف للقانون؟

للمزيد:

تريندينغ الآن | اغتيال أب لـ 4 أطفال ب20 رصاصة من قبل مجهولين