أخبار الآن | دبي – الإمارات العربية المتحدة (أميرة ذوادي)

صدمة كبيرة لوفاة اليوتيوبر المصري مصطفى حفناوي عن عمر 25 عاما، توفي إثر إصابته بجلطة في المخ أدت إلى دخوله في غيبوبة ووفاته.

حسب رواية أصدقاء حفناوي فإنه دخل المستشفى عندما أحس بمغص في بطنه وتم تشخيصه إصابته بالتهاب في القولون لكن مضاعفات وقعت له و أدت لإصابته بجلطة.

هذا فيديو لأحد أصدقائه يقول إن التشخيص كان خاطئا.

تفاعل متابعوه بشكل كبير مع خبر وفاته ونشروا بعضا من الفيديوهات التي كان يقوم بها حفناوي في قناته على اليوتيوب أو على حساباته على مواقع التواصل الاجتماعي منها هذا الفيديو المؤثر.

https://twitter.com/MostafaRaya4/status/1292833684899475458

مات في عمر صغير ولم يكتب له الزواج وكان من محبي الفنان المصري تامر حسني الذي نعاه و زاره أيضا في المستشفى.

جهاد كتبت “انا بجد شوفت خبر وفاة مصطفى حفناوي وقلبي مقبوض ومش متخيله ان حد يبقى لسه مع صحابه وحياته عادي كده ومره واحده يروح. بنبقى فاكرين اننا لسه صغيرين ولسه العمر قدامنا بس في ثانيه كل حاجه ممكن تخلص. ربنا يرحمه ويغفرله ويرحمنا ويعفرلنا ويحمينا من موت الغفلة.”

بينما ذهب آخرون للقول أن سبب الوفاة هو الحسد و العين فالشاب كان ناجحا ومحبوبا ويملك كل شي.

منهم محمد هاني الذي علق “شاب عنده 25 سنة مالحقش يتهني بالفلوس ولا بالنجاح مات في لحظة وساب كل حاجة.. مكانش بيشتكي من اي حاجة وكان طالع قبلها ب ساعات يعلن عن الكافيه الجديد اللي فتحه. فجأة تعب وفي خلال 48 ساعة مات العين حق، الحسد حق ” ومن شر حاسٍد إذا حسد” داري فرحتك وداري اي حاجة #مصطفي_حفناوي

الامر الذي رفضه آخرون “انا بس صعبان عليا والله اننا بدل ما نستغل موت الشاب مصطفى حفناوي في اننا نوعي الناس بأعراض الجلطة او مثلا نتكلم عن الاهمال الطبي اللي بيحصل وازاي ده ميتكررش بنختزل وفاته في الحسد، مش عارف اقول ايه والله.”

 

وفاطيمة تتفق معه أيضا “اللي حصل مع مصطفى حفناوي في المستشفى الجوي بالتجمع ده لازمله وقفة لان دي مش اول سابقة ليهم ، شاب عنده ٢٥ سنة زي الفل في بداية حياته يدخل المستشفى على رجله عشان بيشتكي من معدته يتشخص غلط و يتساب ٧ ساعات عنده جلطة في المخ”

شاركنا برأيك هل تعتبر أن ما وقع لمصطفى حفناوي سببه الإهمال أو الحسد أو هو قضاء و قدر؟

للمزيد

تريندينغ الآن | انفجار وقع في سوريا شبيه بانفجار بيروت.. هل هي صدفة؟