أخبار الآن | دبي – الإمارات العربية المتحدة (أميرة ذوادي)

مشاهير التيك توك في مصر خلف القضبان …من حنين حسام إلى مودة الأدهم إلى ريناد عماد ومنار سامي وتهمة واحدة  … تقديم محتوى وفيديوات تخدش الحياء، تندرج تحت بث مواد إباحية.

تباينت الآراء في مصر بشأن الحملة الأمنية ضد فتيات التيكت وك

عمر شاكر غرد ” حوارات تيكتوك دي متستاهلش تمامًا الحبس خالص.. أعتقد آخرها يعني قرصة ودن وخلاص بس مش سجن يعني ما أنتوا متجوش تتشطروا على الناس دي وسايبين الحرامية مالية البلد”

https://twitter.com/OmarrShaker/status/1278413850593894401

 

دينا الحناوي كتبت “هو ايه موضوع حبس البنات بتوع التيك توك ده! طيب دي لا سياسه ولا غيره! دي عباره عن كبت للشباب و مسخ مصر و تحويلها لافغانستان !”

محمد إبراهيم علق “هو الموضوع في حاجة غلط لان لو مخالف للقانون يتم تقديمهم للمحاكمه اما حبسهم احتياطي فيعتبر تعسف لاني لا اعتقد ان هناك خطورة تشكلها الفتيات يستوجب الحبس الاحتياطي.”

 

 

فيما هناك من دافع عن قرار حبس فتيات التيك توك منهم قبطان الذي كتب “لو معندكيش مشكلة ولادك يشوفوهم تمام هتفكري كدة وبلاش موضوع اللي مش عجبه ميتفرجش الحاجات دي بتظهرلنا من غير ما ندور ما بالك عيل مراهق فاتح تيك توك ٢٤ ساعة ومتقوليش امنعه عشان محدش هيقدر يمنع ولاده ينزل الابلكيشنز زي تيك توك وغيررهم”

وفاتنة علقت أيضا “بالعكس أنا شايفة أنه تصرف يخص الحفاظ علي الجيل هادا من الانهيار الأخلاقي يلي هما فيه”

https://twitter.com/FatenahY/status/1278445530260148229

 

فيما طالب آخرون بحظر التطبيق بالكامل  في مصر “لو مش عاجبهم موقع تيك توك يقفلوه زي الكثير و الكثير من المواقع المقفولة. اظن اسهل من اشغال المحاكم بالقضايا و هي مش ناقصة. الباب اللي يجيلك منه الريح”

وتتزامن أيضا هذه الحملة الممتدة منذ أشهر مع حبس شابين لمدة 4 أيام أيضا قاما بنشر فيديو على نفس التطبيق تيك توك هاجما فيه فتى سوداني في مصر.

شاركنا برأيك هل تعتبر أن الفيدوهات التي تنشر على التيك توك خطيرة على الشباب وتستدعي التدخل الأمني وحبس  أصحابها؟  أم أن هذا الامر يعتبر تدخلا في الحريات الشخصية ؟

للمزيد

تريندينغ الآن | غضب عارم بعد اغتصاب طفل سوري من قبل 3 شبان لبنانيين