أبخل ملياردير في العالم

محمد علي

دبي (أخبار الآن) Warren Buffet حالياً هو خامس أغنى رجل في العالم ، اختلف عليه الملايين هل هو عبقري أم أبخل مياردير في العالم؟! سنتعرف على قصته التي بدأت في عالم الاستثمارات منذ أن كان ...

تابعوا البرنامج على تطبيقات البودكاست

دبي (أخبار الآن)

Warren Buffet
حالياً هو خامس أغنى رجل في العالم ، اختلف عليه الملايين هل هو عبقري أم أبخل مياردير في العالم؟! سنتعرف على قصته التي بدأت في عالم الاستثمارات منذ أن كان عمره ١١ سنة فقط!

إعداد و تقديم : فرح و إبراهيم الكردي⁣

نص الحلقة :

انهاردة هنتكلم عن واحد هو معاه مليارات بس اجمد واحد يوفر فلوس هو خامس اغني راجل في العالم ويرن بافت ۔ " فرح "

 

بيزنس ميادنيتس مع فرح اخبار الأن بودكاست ۔

 

أهلا بيكم في عاشر حلقة في بيزنس ميدنايتس معاكوا فرح وإبراهيم ۔

 

ويرن بافت حاليا عنده 92 سنه وثروته  112 مليار دولار انت سمعت عن ويرن بافت قبل كدا يعني عارف عنه شويه ؟ "فرح"

 

يعني شويه عارف انه هو يعني زي ما قولتي ملك التوفير يعني هو غني بس في نفس الوقت ۔۔ " إبراهيم "

 

معرفش لما شوفت الصور هو وبيلديتس بيست فريند يعني بيستس كدا وتشوفه مثلا بيروحوا يفطروا في ماكندولز مع بعض ويشربوا ميلك تشيك يعني بجد هما اصحاب جدا وكان في صوره مشهوره ليهم هما الاتنين قاعدين كدا في محل اثاث وبتاع يعني بجد هما كول اوي مع انهم كبار في السن ۔ " فرح "

 

طيب ايه بقي احكيلنا هو ازاي ويرن بافت بدأ وكدا ۔۔ " إبراهيم "

 

بص بافت عامة اتولد سنه 1930 في امريكا وابوه كان ستوك بروركر كان بيشتغل في الستوك وكدا وبافت اتولد في جو عارف الاستثمارات والفلوس ورجال الاعمال يعني هو اتولد اصلا ده كان جو البيت بتاعهم ومن سن صغير كان نفسه اوي اوي يعمل ثروه هو كان بيحب الفلوس جدا هو شخص بيحب الفلوس وكان نفسه وهو صغير يعمل ثروه ۔ " فرح "

 

بس الباجروند بتاعته من عيله غنيه يعني باباه كان بيشتغل في ستوك وكدا يعني هو باباه  ۔ " إبراهيم "

 

لا هو باباه كان معاه فلوس بس هو ابتدا يعمل ثروته لوحده يعني حرفيا ابتدا من الصفر يعني اه الناس دي ابتدت من الصفر بس ان باباك يبقي فاهم في الاستثمارات وعنده ناس عارفهم فلا بيفرق فلا انت مش بادئ من الصفر صفر لا عندك باردوا امتيازات كتير فا زي ما قولتلك من وهو صغير وهو عنده 11 سنه اشتري اول ستوك ليه عمل اول استثمار وهو عنده 11 سنه فمش غريبه انه يبقي خامس اغني واحد في العالم بس اول استثمار عقاري بقي بقي اول استثمار استوك وهو عنده 11 سنه ۔ " فرح "

 

وهو عنده 11 سنه ؟! مجبتش سيشن تو " إبراهيم "

 

كدا وانا عندي 11 سنه كنت عايزه اعرف هتغدي ايه بس مش اشتري استوك هههه فأول استثمار عقاري عمله وهو عنده 14 سنه ههههه عقاري ! " فرح "

 

ميك سينس دلوقتي ههههه ! " إبراهيم "

 

برغم عامة من ثروته والنجاحات االي حققها بافت في جدال عليه الناس اختلفت عليه في ناس بتقول انه هو بخيل في ناس شايفه انه شخص بخيل وناس تانيه بتقول انه ذكي وبيعرف يوفر فلوس انت عامة كبداية انت شايف انه انت مع اي مدرسة ؟ " فرح "

 

طيب ما خلينا نسمع عنه هو بيعمل ايه وازاي عاش حياته ونحكم ۔ " إبراهيم "

 

بالظبط انا هقولك اللايف استايل وأنت وانتوا باردوا ياجماعه وانتوا بتسمعوا هنشوف ۔ أول حاجه بالرغم انه الراجل ده عنده 92 سنه عنده كل المؤهلات أنه يبقي عايش في اكتر بيت بقولك خامس اغني راجل في العالم فانت متوقع يبقي عايش فين في قصر او بيت جامد وكدا هو عامة بافت عايش في نفس البيت اللي اشتراه من 60 سنة والبيت انا شوفت صورته كمساحة هو بيت كبير بس مش رونالدوا يعني اه بيت كبير بس قديم ولما بيحصل حاجة مثلا مشاكل او حاجة بتضرب في البيت هو بيعمل اصلاحات وبيقولك ده البيت اللي انا عايش فيه ده تالت احسن استثمار عملته في حياتي ومن الاخر انا مش ناوي اعزل لانه حصل فترة كدا انه ناس تتريق عليه بتتريق انه هو بخيل يعني زي ما قولتلك في الاول ويكتوبا انه مش عارف ايه وراجل كبير بس بص عايش فين وجابوا معلومات انه كام اوضه في البيت والناس تروح تصور فهو طلع بقي في استيتمينت وقال انه ده تاني احسن استثمار وانا مش ناوي اعزل بس عايزه اقولك علي حاجه البيت ده لما اشتراه كان اشتراه سنة 1958 شوف بقي البيت ساعتها كان عامل 31 الف دولار ۔ " فرح "

 

اه " إبراهيم "

 

جيس كدا البيت دلوقتي عامل كام ؟ " فرح "

 

قولتلي 1958 ! " إبراهيم "

 

اه 1958 هو اشتري البيت ده ب 31 الف دولار " فرح "

 

اه ، لا معرفش بقي دلوقتي هههه " إبراهيم "

 

عامة البيت دلوقتي 329 الف دولار مش عارفة انا كفرح توقعت انه اكتر البيت يبقي عامل اكتر ۔ " فرح "

 

مش انتي بتقولي انه بيت مش ۔۔۔  " إبراهيم "

 

أه زي ما قولتلك البيت مش قصر كامل ، كمان بافت مبيلبس براندس غالية اكيد توقعت ده يعني زي ماقولتك مش بيشتري بقي الجوتشي والحاجات ولا بيفرق معاه يعني عمرك ما هتلاقيه ولا صوره اه اغلب الوقت لابس بدلة مش عارف ايه بس عمدك ما هتلاقية فانسي اوتفيت مش هتلاقي ده خالص هو بيلبس عادي من وجهة نظرة شوفتلة كذا مقاله من وجهة نظرة بس الصراحة الصراحة انا من وجهة نظره اقتنعت بالجمله دي انك لو بتشتري حاجات مش محتاجها قريب هتضطر تبيع حاجات محتاجها انت دلوقتي بتبعزق فلوسك علي ۔۔۔۔۔ " فرح "

 

أه بس شخص زيه مش عارف ۔۔۔ " إبراهيم "

 

النصيحة دي للناس العادية اه لو كل يوم بتشتري جزمة ب 5 او 6 الاف جنيه اه بس انا شوفت كدا فكرة يعني حد بيقولك لو تقدر تشتري الحاجة دي 10 مرات او معاك تمنها 5 مرات تشتريها سمعت عن الموضوع ده قبل كدا ؟" فرح "

 

لا انا اصلا مبفكرش " إبراهيم "

 

بصوا ياجماعة ابراهيم مدمن لبس مدمن براندس مدمن جزم يعني انا عارفة انه بالنسبالة بافت خلاص بالنسباله وقع منه من اول ما عرف انه مبيلبسش براندس يعني بس هو كراجل في اللايف ستايل بتاعه عمرك ما هتلاقية لابس حاجات غالية الي جاية دي بقي انا متاكدة انه بعد ما تعرف عنه ده خلاص بالنسبة للعربيات ناس كتير عامة قبل ما الخبر ده ينتشر كانوا فاكرين انه عنده 5 او 6 عربيات انا بقولك خامس اغني راجل في العالم بس الحقييقة بافت العكس تماما هو مبيشتريش عربيات غاليه لا هو مبيشتريش اصلا عربيات من محل عربيات هو بيشتري عربيات مستعمله هههه يا جماعه انتوا لو تشوفوا وش ابراهيم دلوقتي هههههه يعني مثلا مش بيشتري نيسان صني من الاجنس مثلا لا هو بيشتري مستعمله ۔ " فرح "

 

ماهو انتي لما تبقي شخص زي ده انتي ! " إبراهيم "

 

لا هو مش عايز بيعزق الفلوس " فرح "

 

ماشي مش بعزقه هو لو هيشتري عربية يوزد عادي اكونمك كدا يعني مش سوبر كار يعني ولا حاجة مش هتفرق معاه !" ابراهيم "

 

هههههه أنا عارفه انه هو الكام الف دولار اللي هيدفعهم مش هيفرقوا بقولك معاه مليارات مليارات بس هو شايف هو طلع قال انا واحد كبير في السن وبسوق في السنه كلها 3500 ميل ليه هصرف واكلف علي عربيات غاليه ! " فرح "

 

ماشي خلاص علي الاقل يجيب مش عارف بقي استفزتيني دلوقتي هههه " إبراهيم "

 

هو ابراهيم استفز واتوتر " فرح "

 

قصدي يجيب عربيه جديده مش لدرجة انه يركب عربيه يوزد ليه كل حاجة اوصل فيها للإكستريم !! ۔ " إبراهيم

 

هوجايب من تحت خالص !! عايزه اقولك هو يملك عقارات ! هو بيستثمر من وهو عنده 11 سنه۔ " فرح "

 

أنا بالنسبالي يعني الدنيا تبقي بالنس دي افضل حاجة مش لازم كل حاجة اوصل فيها للاكستريم مش علشان هوفر اوفر في كل حاجة ودي اللي الناس قالت عليه انه انت دلوقتي راجل اه غني وعندك استثمارات بس مش مستمتع بحاجة في الحياه ! إبراهيم

 

علي فكرة كدا اللي بيعمله هو صح لانه علشان كدا خامس اغني راجل في العالم ! فرح

 

بس هو كدا مش مستمتع بالحياه بس خد بالك هو كدا من وجهة نظره ممكن يكون كدا مستمتع بالحياة ۔ بس لناس زينا عادية زينا مش علي قائمه كأغني ناس في العالم مش مستمتعين باردوا قي حاجة تانية قرأتها عنه ! إبراهيم "

 

ايه بقي ؟ ۔ "فرح "

 

معندوش برايفت شيف والحاجات دي ۔ " فرح "

 

معندوش مشكله مع الاكل  ۔ " إبراهيم "

 

بس شوف بقي برغم التوفير بيموت في الفاست فود بيموت في الاكل من برة دي حاجة بقي نتفق عليها مع رند بافت هو بيحب ياكل من بره جدا وده فعلا طلع صرح عنه وبيشرب شيري كوك علي طول يعني تقريبا كل يوم دي بقي مفيش استغناء عنه ولا توفير ۔ "فرح "

 

يعني هو نقطة ضعفه الاكل كدا عرفنا ۔ " إبراهيم "

 

ههههه بس لا بس متفتكرش انه بيحب الفاست فود فبيجيب مثلا من بص هو بيحب ماكدونلز جدا اللي هو ارخص واحقر حاجة اصلا في امريكا بيموت فيه وهو بيفطر كل يوم قبل ما يروح الشغل بيعدي الصبح بيفطر منه ۔ " فرح "

 

كل يوم ؟ ۔ " إبراهيم "

 

كل يوم ولسه عايش كل ده ولسه عايش هههههه طيب بص عارف دروي كوين كان فتح في مصر بس قفل صح ؟ هو اصلا اللي هو كان بيتقلب ده ويفضل

بصوا يا جماعه كان في ايس كريم كدا اسمه بليزرد عند دروي كوين كان ايس كريم كدا بنجيبه كانوا بيقدموه بالشقلوب ويقوللك لو رجع هنجبلك واحد تاني وتاخد فلوسك كانوا اذكيه جدا وكانو وقتها تريند ۔ " فرح "

 

بس انا بتكلم عن طعمه مش كاكسبيرينس ۔ " إبراهيم "

 

انا زعلت جدا انهم قفلوا ۔ عايزه اقولك انه وينرد بافت شركته تملك دري كوين من 1998 وهو بيملكه بتاعه سبحان الله وباردوا بياكل في دري كوين كتير جدا وهو بيقول عامة علي موضوع ماكدونلز دايما بيكون في كدا بس ده بره غير عندنا بيكون في 3 اوبشن تختار منهم مش عارفه سوسيس مع بيض علي ايه حاجات كدا واحد رخيص كدا ارخص حاجة مش عارفه بكام سينت بدولار وكام سنت وواحد تاني ب3 ونص دولار او حاجه كدا وبيقولك انا عادة بجيب اللي هو بدولار وشويه ۔ " فرح "

 

منيو التوفير ههههه ! " ابراهيم "

 

منيو التوفير هههه من الاخر كدا منيو التوفير بالظبط ۔ هو بيقولك انه عامة ليه عايش كدا بيقولك انا اعتقد علي ما اعتقد يعني انه هو بياكل زي ولد عنده 6 سنين مبيحدمش نفسه من حاجة وبيقولك انه ده سر انه عايش لحد دلوقتي مش بيحط اي استريس علي نفسي ولا بيأنب نفسه ۔ " فرح "

 

طيب انتي ازاي شايفه انه راجل عنده كل الانفيستمينت دي وعنده كل الريسبونسبيلتس دي وعايش من غير استريس ۔ " إبراهيم "

 

بص هقولك حاجة ۔ " فرح "

 

أنا بتكلم عن المايند ست ۔ " إبراهيم

 

هو دلوقتي عايش بالاستريس فري لايف بس في الاول لو سمعت قصته بس ممكن نعمل ده في حلقه تانيه  ان ديتيلز بس هو في الاول عمل سيكرفايزز كتير جدا هو ذكي اوي والاستوك ماركت وسهم ايه واشتري امته وبيع امته عبقري كل الناس اي حد عايز يبتدي في الانفيستمنت والاستثمارات والحاجات دي يلجأ لويرند مافت ۔ " فرح "

 

شايفه انه هي من الانتصارات انك توصلي للمايند ست دي في الاخر ۔ " إبراهيم "

 

طبعا وهو كسب فلوس قد كدا وخسر فلوس قد كدا وهو اكتر حاجة عملها صح في حياته انه هو سترت فيري ايرلي اول ستوك من 11 سنه اول استثمار عقاري 14 سنه فهو بدا ايه ده لما كان العالم مكان جميل لا ده راجل فاهم ! وطبعا جزء كبير من ده ۔ " فرح "

 

عيلته والسيركل بتاعته ۔ "إبراهيم "

 

طبعا السيركل بتاعته حطته علي الطريق من اول ما نزل من بطن مامته ۔ " فرح "

 

بس صدقييني انه في ناس السيركل بتاعتهم بيعملوا حاجات قد كدا و عيلتهم بيعملوا حاجات قد كدا وهما لا ۔ " إبراهيم "

 

طبعا طبعا ده اساسي وطبعا ده بيختلف من انت شخص طموح ولا لا عايز تنجح ولا لا عايز تتعب وتشقي لحد ما توصل انك اي نعم بياكل ماكدونلز يعني بس لان هو لا وصل للي هو فيه ده ۔ "فرح "

 

بس هو ده اللي عمل فيه ۔۔۔ " إبراهيم "

 

طالما هو فرحان ملناش دعوه طالما هو فرحان الاحكام بتاعتنا دي نخليها في البودكاستس بتاعتنا بس مش هتاثر عليه في حاجه فلا ده عامل مهم جدا جدا انه الواحد يبقي داضي حتي لو انت غني فقير وات ايفر انت تبقي راضي باللي وصلتله اي ان كان هو وزي ما قولتلك الناس بتتريق عليه وفي ناس لا لا ده بخيل طيب سؤال عامه انت ايه اغرب معلومه سمعتها في الحلقه ؟ "فرح "

 

هو موضوع العربيه انه ليه ؟ " إبراهيم "

 

انت بالنسبالك موضوع العربيه دي انه لا اشتري ۔۔ " فرح "

 

معنديش مشكله في البيت خلاص انا قاعد في بيت و انا مرتاح فيه مش مشكله وموضوع اللبس عادي كل واحد له الاستايل بتاعه وليه الحاجات اللي بيحب يلبسها بس قصدي كعربيه طيب ما دي حاجه بتاعتي ۔۔ ۔ " إبراهيم "

 

ماهو علشان مبيصرفش كتير ۔ " فرح "

 

انا اول شخص اكون ركبتها قعدت فيها عارف انا بستخدمها ازاي ۔ " إبراهيم "

 

والله اونيست انا كفرح استغربت شويه موضوع البيت ۔ " فرح "

 

الحاجات اليوزد عامه في ناس انا عمري ما هجيب حاجه جديده وهجيب حاجه يوزد وفي حاجه بتحب انه لا انا اول شخص امتلك الحاجه دي ۔ " إبراهيم "

 

انا مع فكرة زي ما قولتلك انه الواحد يبقي مبسوط لانه اكيد انا كفرح اتشابه مع وريند بافت شويه في كذا حاجه يعني انا دونت بليف اني البس حاجه غاليه جدا بس البنك اكونت بتاعنا فاضي مفلس يعني ۔ :" فرح "

 

ماشي بس انتي بتتكلمي ۔۔ هو شخص لو لبس ده ولو عمل ده هو مش فارق معاه مش بتفرحه فهمت مش بتفرق معاه فعلشان كدا بقولك احكامنا دي نخليها لنفسنا ۔ "إبراهيم "

 

يعني انتي في الاخر شايفه انه هو بخيل ولا هو ذكي ؟ " إبراهيم "

 

لا تو بي اونست انا شايفه انه هو ذكي هو مش بخيل ده اللايف استايل اللي هو عايزه ودي الحاجات اللي بتبسطه فشايفه انه لا هو ذكي ۔ " فرح "

 

انا معاكي بس ۔۔۔ العربية " ابراهيم"

 

 

انا شايف انه بخيل من الاخر ههههه عامة يعني انتوا قوليلنا رايكوا ايه هل شايفين ورين بافت حريص ولا وهو بخيل ومفيش اي ذدة ذكاء فقولولنا كدا وان شاء الله الحلقه الجاية نشوفكم في بيزنس ميد نايتس " فرح "

 


قائمة الحلقات

  • Crocs | كروكس
    محمد علي

    Crocs | كروكس

    دبي (أخبار الآن) من فكرة بسيطة لثلاثة مليونيرات بحوزتهم 850 مليون دولار! بعد اكتشافهم لخامة نادرة في كندا، صنعوا واحدة من أشهر الأحذية في العالم و اتجهوا نحو العالمية و حققوا أرباح بالملايين في فترة ...

  • أبخل ملياردير في العالم
    محمد علي

    أبخل ملياردير في العالم

    دبي (أخبار الآن) Warren Buffet حالياً هو خامس أغنى رجل في العالم ، اختلف عليه الملايين هل هو عبقري أم أبخل مياردير في العالم؟! سنتعرف على قصته التي بدأت في عالم الاستثمارات منذ أن كان ...

  • نوتيلا .. منتج من الحرب العالمية الثانية
    محمد علي

    نوتيلا .. منتج من الحرب العالمية الثانية

    دبي (أخبار الآن) ازاي راجل قدر يستغل أزمة الشوكولاتة في الحرب العالمية الثانية و ابتكر Chocolate Spread أصبح الأشهر في العالم إعداد و تقديم : فرح و إبراهيم الكردي⁣

  • ما القصة وراء Airbnb ؟
    محمد علي

    ما القصة وراء Airbnb ؟

    دبي (أخبار الآن) ما القصة وراء Airbnb ؟ إعداد و تقديم : فرح و إبراهيم الكردي⁣

  • مقالة أنشأت أمازون
    محمد علي

    مقالة أنشأت أمازون

    دبي (أخبار الآن) من موظف في شركة إلى قائمة أغنى شخصيات في العالم. Jeff Bezos كان يعمل في شركة كبيرة براتب ثابت ، ولكنه قرأ شيئاً ما أوحى له بفكرة عظيمة غيرت نظرته إلى المستقبل. ...

  • مؤسس زارا، من العدم إلى ثاني أغنى رجل بالعالم
    محمد علي

    مؤسس زارا، من العدم إلى ثاني أغنى رجل بالعالم

    دبي (أخبار الآن) بسبب فقر عائلته الشديد ترك أمانسيو أورتيجا Amancio Ortega دراسته و بدأ العمل في سن الرابعة عشر ، و كان لديه حلم وإيمان قوي بأنه يستطيع إنشاء متجر للملابس وأن يوفر للجميع ...