أيكيا .. أكثر من مجرد أثاث و Meatballs

محمد علي

في الحلقة الثانية تحكي فرح و أخوها إبراهيم قصة نجاح وصعود مؤسس شركة الأثاث العملاقة إيكيا.. الملياردير "إينجفار كامبراد". ضيف الحلقة: ابراهيم الكردي. إعداد و تقديم: فرح الكردي. الهوية البصرية: مديحة طه. هندسة صوتية وإشراف ...

تابعوا البرنامج على تطبيقات البودكاست

في الحلقة الثانية تحكي فرح و أخوها إبراهيم قصة نجاح وصعود مؤسس شركة الأثاث العملاقة إيكيا.. الملياردير “إينجفار كامبراد”.

ضيف الحلقة: ابراهيم الكردي.
إعداد و تقديم: فرح الكردي.
الهوية البصرية: مديحة طه.
هندسة صوتية وإشراف عام :محمد علي.
إنتاج: أخبار الآن بودكاست.

نص الحلقة :

انهاردة هنعرف إزاي في موضوعنا مراهق من السويد قدر أن هو يبني إمبراطورية كل الناس عرفاها في العالم كلة واللي هي "أيكيا" واحدة من أشهر شركات الأساس في العالم كله جاهز؟ ۔۔۔۔ " فرح الكوردي "

يلا بينا ۔۔ " إبراهيم الكوردي "

" بيزنيس ميدنايتس مع فرح أخبار الأن بودكاست "

أهلا بيكم في تاني حلقة من بيزنس ميدنايتس معاكوا فرح وإبراهيم
" فرح الكوردي "

إنهاردة هنتكلم عن الفوندر بتاع أيكيا ۔۔۔۔۔" إبراهيم الكوردي "

يعني قبل ما نبدأ كدا قولي إيه علاقتك مع أيكيا أو مثلا أخر مرة روحت هناك كان أمته ۔۔۔۔ بصوت " فرح الكوردي "

بتهيالي يوم النيويير دايما ببقي بجيب جيفتس مثلا يعني بدور علي جيفتس بدور علي سواء زرع بقي مجس ۔۔۔۔ بصوت " إبراهيم الكودري "

هو الزرع أنا دايما بجيب زرع من هناك و بروح باكل ۔۔۔۔
بصوت " فرح الكوردي "

أو بنروح ناكل عادي ۔۔۔ بصوت " إبراهيم الكوردي "

ماشي يعني عمتا يعني أنهاردة في موضوعنا هنعرف إزاي مراهق من الريف في السويد قدر أن هو يبني إمبراطورية يعني كل الناس عرفاها في العالم كله وهي أيكيا واحدة من أشهر شركات الأساس في العالم كله ، الحكاية كلها بدأت لما ولد أسمه "إينغفار فيودور كامبراد" هو أسمه طويل شوية بس هو هيكمل معانا ۔۔۔ بصوت "فرح "
كامبراد بقي علي طول ۔۔۔ بصوت " إبراهيم الكوردي "

بالظبط " بصوت فرح الكوردي "

كامبراد اتولد في السويد من عيلة فقيرة جدا وكانوا عايشين في مزرعة صغيرة هو وعيلته ووقت ما اتولد سنه 1926 السويد كانت بتعاني ومكانتش بلد غنية خالص يعني عكس دلوقتي والسويد كانت قايمة في الوقت دة علي الزراعة بس حتي المحاصيل اللي كانت بتنتجها كانت محاصيل فقرة ومش مكفية الشعب وكله كان بيحاول ساعتها أنه يلاقي طرق يوفر بيها الأكل لعيلته وشويه دخل كامبراد لما اتولد جده كان عليه ديون قد كدا وانتحر يعني تخيل أول ما كامبراد اتولدد جدة انتحر بسبب الديون يعني مأساه ۔۔۔۔ بصوت " فرح الكوردي "

أه فعلا ۔۔۔ بصوت " إبراهيم الكوردي "

ولما ده حصل أبوه مورثش أي حاجة الا الديون دي وجاله إكتئاب ۔۔۔
بصوت " فرح الكوردي "

تورثي ديون ۔۔۔ بصوت " إبراهيم الكوردي "
تخيل
يعني هههههه حاجة مؤسفة يعني أول القصة سوداوي بس صدقني اللي جاي أحلي
يعني ده بس كدا عمتا كان نبذة عن الظروف اللي اتولد فيها كامبراد وهو لما كبر وبقي عنده 6سنين أبتدا يشتغل من وهو عنده 6 سنين ۔۔۔۔۔
بصوت " فرح الكوردي "

أكيد طبعا ۔۔۔۔۔ بصوت " إبراهيم الكوردي "

يعني تخيل فهو أبتدا يشتغل وهو عنده 6 سنين في بيع أعواد الكبريت وعيلته عمتا كانت سبورتيف جدا للي هو بيعمله وعايزه أقولك أن كامبراد كان من الأطفال اللي بيتعلموا بسرعه وشاطر جدا في الأرقام وأدرك أنه ممكن يبيع حاجات تانيه غير الكبريت فأبتدا بقي يشتري كريسمس كارت يشتريها بدري مثلا مش شهر يوليو أغسطس بسعر رخيص ويبيعهم وقت الكريسمس ويعمل ربح ۔۔۔۔
بصوت " فرح الكوردي "

بيحصل ، بيحصل من وهو صغير " بصوت إبراهيم الكوردي "

بالظبط بيحصل من وهو 6 سنين
وبقي بيبيع حاجات تانية زي بقي حبوب زراعيه ومجلات وخضار وفاكهة عايزه أقولك مسابش حاجه مدخلش فيها وعلي قد ما يقدر كان بيحاول أنه هو يوصل لأكبر عدد من الكاستمورز ۔۔۔۔۔ بصوت " فرح الكوردي "

طيب أنتي شايفه ان هي حاجه صح في السن ده ۔۔۔۔۔۔ بصوت " إبراهيم الكوردي "

طبعا لان الهاسلنج عامة من وأنت صغير بيبتدي يعملك مايند ست اللي هو لا أنت تقدر تعمل أي حاجه وبيدي اكسبيرينس ۔۔۔۔۔۔۔ بصوت " فرح الكوردي"

ايوه بيدي سيلف ديفولبمنت عالي أوي ۔۔۔۔۔۔ بصوت " إبراهيم الكوردي "

بالظبط شوف هو دخل في كام مجال يعني دلوقتي أغلب الشباب أه بنحاول نشجعهم انهم يخشوا مجالات مختلفة وكدا ونخلي بقي الاستيودنت أكتيفتي وحجات مختلفه بس لازم الواحد يجرب حاجات كتير بذات من وهو صغير ۔۔۔۔۔ بصوت
" فرح الكوردي"

أيوه صح ۔۔۔۔ بصوت " إبراهيم الكوردي "

نرجع تاني لكامبراد بعد ما كان بيبيع المجلات والفاكهة والخضار عمل ايه هو كان عاوز يوصل لأكبر عدد من الكاستمرز فكان بيستلف من مامته العجله بتاعتها مامته كان عندها عجله فكان بيستلفها ويوصل الحاجات للكاستمرز لحد ما قدر أن هو يحوش ويشتري العجله بتاعته بعدها بقي أقنع باباه أنه هو يشتري شبك لصيد لصيد السمك يعني شوف ۔۔۔۔۔ بصوت " فرح الكوردي "

هو ليتري مسابش حاجه ۔۔۔۔ بصوت " إبراهيم الكوردي "

هو حرفيا حتي صيد السمك وابتدي أنه هو يبيع سمك للمزارعين وبيقسم الأرباح مع باباه حتي كنت فاكره أن أنا قريت أنه هو كان عنده زي حصاله صغيره كان هو بقي بيحط فيها كل المكسب بتاعه ولما كمبريد تم 14 سنه اتنقل ودخل بوردنج سكول دخل مدرسة داخليه والمدرسة دي كانت قريبه من البيت وحتي هناك هو راح جاهز بص هو راح ومعاه كمية من الإقلام والساعات والمحافظ يعني كل ده علشان يبقي جاهز ويبيع لأصحابه في المدرسه يعني دماغ شغاله مش بتنام هو بجد حتي في المدرسه كان بيبيع ، المهم كمبريد خلاص جه الوقت أنه هو هيتخرج من المدرسة وساعتها كان عايز يفتح شركه بس يعني هيفتح شركه ازاي هو عنده 17 سنه ولسه بيتخرج من المدرسه ۔۔۔۔۔ بصوت " فرح الكوردي "

طيب وساعتها كان عارف انه هو عايز يفتح شركة ليها علاقة بالأثاث ۔۔۔ بصوت " إبراهيم الكوردي "

لا هو عامة كان عايز يفتح شركة وعايز يدخل مجال البيزنس بقي تمام ؟ بس مكنش في دماغه خالص ساعتها موضوع الأثاث ده اللي حصل بقي ايه أنه باباه إدي الموافقه القانونيه ودفع رسوم تسجيل الشركة كهدية للتخرج بتاعت كمبريد والكلام ده كله كان سنه 1943 " فرح الكوردي "

هو مدخلش جامعه ۔۔۔۔ " إبراهيم الكوردي "

لا دخل جامعه وكان بيهاسلنج بين البيزنس بتاعه وبين الجامعه ۔۔۔
" فرح الكوردي "

يعني هو لما اتخرج من المدرسه عمل الشركة ؟ ۔۔۔۔ " إبراهيم الكوردي "

بالظبط " فرح الكوردي "

وهو بقي في الجامعه كان شغال في الاتنين مع بعض ۔۔۔
بصوت " إبراهيم الكوردي "

بالظبط كان بقي بهاسلنج
وهنا ابتدت بقي رحلة آيكيا ماشي ؟ سنه 1943 واسم آيكيا أنت عارف أصلا اسم آيكيا يعني ايه ؟ ۔۔۔۔ بصوت " فرح الكوردي "

لا يعني آيكيا يعني " إبراهيم الكوردي "

لا هو يعني بص هو اسم آيكيا مكون من أربع حروف أول حرف ده علي اسمه تاني حرف علي اسم كمبريد اللي هو أول حرف من اسم كامبراد والحرف الثالث علي اسم المزرعة بتاعتهم في السويد والحرف الرابع اللي هو أخر حرف علي اسم البلدة الصغيرة اللي هو كبر فيها فكل حرف من الحروف بيعني حاجة من الرحلة بتاعته بداية آيكيا بقي يعني باردوا مكنتش أحلي حاجه هي قصة سوداوية شويه بس باردوا حتي البدايات مكنتش أحلي حاجه ده غير أن كمان كمبريد مبتداش ببيع الفرنتشر زي ما قولنا هو ابتدا ببيع الأقلام لما لقي بادروا رجع للأقلام وكبريت هو داخل يعني كدا بيزنس في حاجات غريبة ۔۔۔ " فرح الكوردي "

أصلا لما قولتي في الأول موضوع الأقلام عارفه لما بنروح أيكيا بتلاقي أصلا أقلام فور فري كدا ۔۔ " إبراهيم الكوردي "

بالظبط اللي هي الأقلام الرصاص بني كدا اللي هي خشب ، فهو واضح أنه عنده علاقه كدا مع الأقلام ههههه فهو ابتدا بموضوع الأقلام ولما لقي أنه الطلب عليها عالي في بداية الأربيعنات فقال خلاص يخش في البيزنس ده وعلشان يلفت انتباه الكاستمرز كان بيعمل حاجه بجد ذكية جدا كان بيعزم أي حد عنده يجي المحل علي قهوة وفري بن والحركه دي نجحت جدا وأعداد كبيرة من الناس بقت بتجيله والبروفيت زادت وكل ده يعني وكان علي فكره مهما الأعداد زادت لأن أنا شوفت الصور اللي الكاستمرز كانوا كتير أوي في المحل مهما الأعداد زادت هو باردوا كان بيلتزم بالاتفاق بتاعه كان كله بياخد قهوه وفري بن فعايزه أقولك الحركة زودت السيلز وخلته يكتسب شهره كبيره جدا في بدايته في المجال ۔۔۔ " فرح الكوردي "

بس كدا في حاجه هو أصلا مبدأش كحاجة للفرنتشر هو بدأ هو كان بيشوف الديمند كان بيشوف الناس عايزه ايه وبيدلهم السبلاي صح
" إبراهيم الكوردي "

بالظبط بالظبط ، هو كان بيدرس السوء من الأخر بيشوف ايه السوق اللي ماشي
" فرح الكوردي "

محددش نفسه في ماركت معين ۔۔۔۔ " إبراهيم الكوردي "

الفرينتش دي مكانتش في دماغه خالص في الوقت اللي احنا بنتكلم عليه ده ، فبقولك اللي هو شوف حركة بسيطه يعني بس اللي هو كمبريد قال أن فكرة الأكل والشرب عامة في المحل عملتله أرباح هو عمره ما كان يتوقعها بس بعد فترة كمبريد بقي لاحظ أنه اللي أقلام ملهاش مستقبل أوي في عالم البيزنس شوف ده اللي هو كنا بنتكلم عليها اللي هو أقلام !! هو حس أن ملهاش مستقبل وهو كان عاوز يعمل حاجه كبيرة بس فكرة أنه كان عوز يفتح مطعم في ايكيا دي كانت البدايه علي فكرة أنه هو يفتح مطعم في ايكيا معاه لأنه هو خد باله أنه دي حاجه بتأتركت الناس والناس تيجي عنده وبتزود السيلز وبتاع وحتي دلوقتي لما تروح أي فرع من فروع آيكيا بتلاقي أنه في اللي هو جزء الأكل والشرب وكدا ۔۔۔ " فرح الكوردي "

شوفي بتهيقلي الجزء اللي انتي اتكلمتي عليه بيرفلكت الوقت اللي هو هو كان صغير فيه أنه هو كان بيجرب كل حاجه وبيشوف ايه الناجح واللي مش ناجح ده عمل عليه ريفلكت لما كبر أنه هو بقي عارف ايه اللي ناجح وايه اللي مش ناجح وايه اللي هيكمل وايه اللي مش هيكمل ۔۔۔۔ " إبراهيم الكوردي "

بالظبط واداله حته خد بالك الفليكسبيلتي اللي هو ايه ده الاقلام ملهاش مستقبل طيب أنا هغير ناس كتير جدا بتلاقي صعب أنه يخرجم من مجال لمجال يقولوا لا خلاص أصل أنا دخلت حته الكومفرت زون ۔۔۔ " فرح الكوردي "

لا أنا مش شاطر غير في الماركت ده ومقدرش ۔۔۔ " إبراهيم الكوردي "

بالظبط فهو لا حته أنه ابتدا صغير وعنده الفيكسبيلتي دي فا دي حاجه يعني بجد بتحسبله ، المهم كمبريد بقي قعد يدور علي مجال تاني غير الأقلام وقال يجرب حظه في عالم الفرنيتشر هنا بقي كانت البداية وده عامه كان بسبب اعلان شافه لواحد من المنافسين بتوعه في نيوز بيبر دي هو شاف الإعلان ده وقال خلاص ما تيجوا نخش بقي نشوف الفرنيتشر دي بتقول ايه وبالفعل ده كان القرار اللي شقلب حياته وخلي يبني اسمه في الأول كمبريد قعد يدور علي أرخص أماكن يجيب منها فرنيتشر علشان هو هدفه أنه هو عايز يوفر حاجه الكوالتي حلوة بس بنفس الوقت سعرها رخيص تمام ؟ وابتدا بإن هو يبني تربيزات المطبخ وحتي دي كانت انسبير من تربيزة المطبخ بتاعت عمه يعني اابتدا يبيع تربيزات مطبخ وواحدة واحدة توسع ودخل ايتمز تانيه وكان بيبيع رخيصة جدا مقارنه بأسعار الفرنيتشرز ساعتها هناك في السويد كانت اسعار الفرنيتشرز غاليه جدا ومش سهل انك تجيب يعني فهو كان عاوز بقي ايه يكسر الحته دي في الماركت وباردوا زي ما كان بيبيع بأسعار رخيصه هو باردوا كان بيكسب بيعمل ربح والناس كانت بتشتري وحابه اوي شغله والديزاينز اللي هو وفرها بس في 1950 كتير من التجار يعني كتير من تجار الأثاث هناك في السويد ابتدوا يحسوا بتهديد وابتدوا يحسوا بكمبريد عامل خطر في الماركت عليهم بسبب اسعار آيكيا الرخيصه وقعدوا بقي يضغطوا علي السبلايرس علشان يقاطعوا آيكيا وبالفعل المجهودات بتاعتهم والضغط ده كله نجح والسبلايرز قاطعوا آيكيا وساعتها كمبريد كان في موقف صعب بس كمبريد شخص مش اللي هو خلاص مش مشكله لا الموضوع ده جه في صالحه وقرر انه يعمل كولبريشن بره السويد وابتدأ ينتج تاني ويكبر هو كان ممكن يبص ان هو خلاص والسبلاير وانه هفضل اخش من مجال لا مجال لا ابتدا يعمل كولمبريشن بره ونجح فعلا وابتدا ينتج تاني ويكبر سنه 1953 كمبريد فتح اول شو روم لآيكيا هناك بقي الناس تقدر تروح ويشوفوا الفرنيتشر والشغل ويجربوا ويرورحوا المطعم وكل ده والفكرة في حاجه ۔۔۔ "فرح الكوردي "

يعني هما فتح الشو روم بتاع آيكيا كان بالمطعم ؟ ۔۔۔۔ " إبراهيم الكوردي "

كان بالمطعم بالظبط ، بس عاوزه أقولك ان الشو روم دي ذكية ذكاء رهيب لأن هو كان عايز انه الكاستومرز يشوفوا الفرينتشر علي الحقيقه وفي نفس الوقت دي فرصه بالنسباله أنه هو بتكلم معاهم وياخد ويدي ويتعلم منهم فهو حته الانجديجمنت مع الكلاينت ۔۔۔ " فرح الكوردي "

في كل حاجه ۔۔۔ " إبراهيم الكوردي "

طبعا يعني هي مش بالنسبه لكمبريد بس في اي مجال وان انت تشوف الزبون بتاعك بيفكر ازاي وعايز ايه طيب والترابيزه دي ۔۔۔۔ " فرح الكوردي "

فيس تو فيس كمان يعني ۔۔۔ " إبراهيم الكوردي "

وكان تاخد بالك في البدايات مكنش أوي مشهور حته اللي هو لا ده جرب الفرينتشر شوفها بتاع قبل ما تطلب فدي باردوا علت الأسهم بتاعته أوي ، في 1965 بقي كمبريد فتح أول آيكيا في آوربا ابتدا بقي يخرج بره السويد ويروح آروبا
" فرح الكوري"

ده بعد 10 سنين مثلا من اول شو روم ۔۔ " إبراهيم الكوردي "

وده ساعتها هناك في اوربا كان اكبر فرنيتشر استور يفتح هناك وحتي كان المكان بتاعه حلو اوي سهل انك تركن وسهل انك توصله فكان قمه في الذكاء وفي 1970 ابتدا يورد لليبان وكان ابتدا يوردلهم وكان في اسمارت تولز كدا ابتدا يبيعوا الحاجات بتاعت آيكيا وقعد بقي يتوسع ويتوسع لحد ما مات في يناير 2018
۔۔۔ " فرح الكوردي "

بس سؤال هو لما كان بيورد لليابان كان بيورد لآيكيا ستورز هناك ولا دي ريتيل استوز بتبيع الحاجه ۔۔ "إبراهيم الكوردي "

ريتيل استور ابتدا كدا وبس طبعا توسع بقي ده كان في البدايات في 1970 وقعد بقي زي ما قولنا يتوسع وهو مات في يناير 2018 عايز اقولك انه هو لما مات فروع آيكيا كانت وصلت ل 422 فرع حول العالم يعني الراجل ده مسابش بلد فتح 422 فرع يعني لما تفكر فيها هو حرفيا من واحد في الريف بيبيع كبريت واقلام ليعمل الامبراطوريه وجده مات بسبب الديون بجد يعني الواحد لما يفكر بليف ان يور سليف وانك تقدر تقدر تعمل اي حاجه ۔۔۔ " فرح الكوردي "

صح دي حقيقة ۔۔ " إبراهيم الكوردي "

ف هي اتس فيري انسبيرنج فكره انه ابتدا من الصفر وقدر انه هو يغير حياته وهو عنده علي فكراه 4 اولاد عنده بنت و3 اولاد وانه هو ۔۔۔ " فرح الكوردي "

غير حياتهم ۔۔۔۔ إبراهيم الكوردي"

غير حياتهم وامنلهم مستقلبهم وسابلهم حاجه يفتخروا بيها ۔۔۔ " فرح الكوردي "

طيب عاوز اسالك علي حاجة هي دلوقتي فكرة آيكيا بتاعت انك لما تخوشي جوا آيكيا كانك في ميز انك تتوهي او انسبيرد باي ايه ۔۔ " إبراهيم الكوردي "

هي دي جت من انه هما بيفكروا عايزين ازاي يخلوا الكاستمرز يقضوا وقت اكتر في المحل ازاي الناس تقدر تقضي وقت اكتر في ايكيا ف ده كان اول حاجه فعملوا ديزاين انه هوميز علشان انت تقدر تعدي كمان علي كل ايتم يعني ان انت تعدي خد بالك انت لما بتوه هناك هما الاستاف هم اللي عارفين الشورت كت ۔۔ فرح الكوردي "

أنا باخدها بجد ان هي حاجه كومبيتتف جدا بقول انا هعرف اخرج أنا مثلا داخل اجيب حاجه ببقي عارف انا هجيب ايه بقول انا هخرج بقي باخدها بجد كحاجه كومببتيف جدا اننا بجد هعرف اخرج ازاي ۔۔۔۔ " إبراهيم الكوردي "

انا بقي مفيش مره يعني انا بجد هبله مفيش مره بدخل الا ما بتوه وبلف علي كل حاجه ومثلا لو هشتري مج وزرعه بخرج شاريه كذا حاجه لانه اللي هو ايه ده طيب ما دي حلوه وهو ده بقي الذكاء انت ممكن تبقي داخل فور اسبيسفك آيتم ولما تشوف الحاجات الباقيه عنيك تزغلل انك تشتريها ۔۔۔۔ " فرح الكوردي "

وآيكيا كمان بتهيقلي مش عارف بس ده اللي عاملينه هنا أنه بعد الكاشير بعد ما بتحاسبي هما حاطيين حاجات يعني ما بين الكاشير وما بين انك تخرجي حاطين سناكس وحاطين حجات كتير أوي ۔۔۔ " إبراهيم الكوردي "

بالظبط اتس فيري سمارت يعني وانت جوا وانت بتشوب بالذات مثلا للكابلز الجداد وكدا انت بتقعد بقي تشوف المقاسات والدنيا وهنشتري السرير ده انت بتجوع فهو مش بيخليك اصلا انك تخرج هو حتي الفاست فود وكدا هو عامل كومبتشن هو عامل ماين سيت كدا لنفسه جوا ايكيا ۔۔۔ " فرح الكوردي "

عامل انفيرومينت كاملة " إبراهيم الكوردي "

عامل عالم فهو از فيري سمارت وانا يعني لما قريت قصته اتس فيري اسبيرنج علشان دلوقتي عامه الشباب عاوزه حاجه بجد اللي هو انت لو ظروفك وحشة في ناس كانت ظروها اسوأ وناس كانت فقيره اكتر
غير الظروف هوبجد مكنش عنده اي حاجه وفكر في كل حاجه هو جرب هو مكنش عارف هو عايز ايه هو جرب كل حاجه لحد ما عرف هو عايز ايه بالظبط مكنش مولود عارف انه يلا انا عايز اعمل كذا وحتي لما واجهه أو الكومببتتفز والسبلايرز ومش عارف ايه هو باردوا كمل وتوسع وكدا فعامة يعني
۔۔۔ بصوت " فرح الكوردي "Success does not happen overnight

والمشكله اللي جاتله دي بتاعت التجار التانين هي دي اللي علته اللي خلته ياخد استيب أكبر منهم كلهم يعني مش لازم علشان جت مشكله ف خلاص انا هقع بالعكس ممكن مشكلة تيجي تعليني عن كل اللي انا كنت في ۔۔۔
بصوت " إبراهيم الكودي "

بالظبط هي النظره بس انت بتبص للمشاكل ازاي واللي بيواجهك ازاي فلا بالعكس اتس فيري انسبيرنج وأي حد يقدر ينجح أي حد بس فكر أنك تقدر وشيفت يور مايند ست من عقلية أنه أنا ظروفي وحشه وانا مش هقدر أكمل وأنا معنديش فرصة أخلق فرصتك بإيدك وكمل وان شاء الله توصل ۔۔۔ يعني
Thank you very much for listening
ونشوفكوا في الحلقة الجاية " فرح الكوردي "

بااااي " إبراهيم الكوردي "

بيزنس ميد نايتس مع فرح أخبار الأن بودكاست "


قائمة الحلقات

  • Crocs | كروكس
    محمد علي

    Crocs | كروكس

    دبي (أخبار الآن) من فكرة بسيطة لثلاثة مليونيرات بحوزتهم 850 مليون دولار! بعد اكتشافهم لخامة نادرة في كندا، صنعوا واحدة من أشهر الأحذية في العالم و اتجهوا نحو العالمية و حققوا أرباح بالملايين في فترة ...

  • أبخل ملياردير في العالم
    محمد علي

    أبخل ملياردير في العالم

    دبي (أخبار الآن) Warren Buffet حالياً هو خامس أغنى رجل في العالم ، اختلف عليه الملايين هل هو عبقري أم أبخل مياردير في العالم؟! سنتعرف على قصته التي بدأت في عالم الاستثمارات منذ أن كان ...

  • نوتيلا .. منتج من الحرب العالمية الثانية
    محمد علي

    نوتيلا .. منتج من الحرب العالمية الثانية

    دبي (أخبار الآن) ازاي راجل قدر يستغل أزمة الشوكولاتة في الحرب العالمية الثانية و ابتكر Chocolate Spread أصبح الأشهر في العالم إعداد و تقديم : فرح و إبراهيم الكردي⁣

  • ما القصة وراء Airbnb ؟
    محمد علي

    ما القصة وراء Airbnb ؟

    دبي (أخبار الآن) ما القصة وراء Airbnb ؟ إعداد و تقديم : فرح و إبراهيم الكردي⁣

  • مقالة أنشأت أمازون
    محمد علي

    مقالة أنشأت أمازون

    دبي (أخبار الآن) من موظف في شركة إلى قائمة أغنى شخصيات في العالم. Jeff Bezos كان يعمل في شركة كبيرة براتب ثابت ، ولكنه قرأ شيئاً ما أوحى له بفكرة عظيمة غيرت نظرته إلى المستقبل. ...

  • مؤسس زارا، من العدم إلى ثاني أغنى رجل بالعالم
    محمد علي

    مؤسس زارا، من العدم إلى ثاني أغنى رجل بالعالم

    دبي (أخبار الآن) بسبب فقر عائلته الشديد ترك أمانسيو أورتيجا Amancio Ortega دراسته و بدأ العمل في سن الرابعة عشر ، و كان لديه حلم وإيمان قوي بأنه يستطيع إنشاء متجر للملابس وأن يوفر للجميع ...