أخبار الآن | القاهرة – مصر (رويترز)

أُقيمت الدورة السادسة من ماراثون زايد الخيري في مصر برعاية دولة الإمارات العربية المتحدة، واجتذبت أكثر من 20 ألف مشارك في سباقين للرياضيين العاديين وذوي الهمم.
وخُصصت عائدات ماراثون هذا العام لمعهد الأورام التابع لجامعة القاهرة.

ووقبل انطلاق الدورة قال أحمد هلال الكعبي، الرئيس التنفيذي لماراثون زايد الخيري “في محافظة السويس، وإن شاء الله مثل الخمس اللي مضت، هادي السادسة إن شاء الله، نشوف نسخة جميلة رائعة. التخطيط كان من قبل اربع شهور، الحين مرحلة التنفيذ. فيه هدف واضح اللي هو هدف التبرع والخير والنجاح. وطبعا أنت عارف مصر، مصر أرض الخير وإن شاء الله إحنا حطينا الهدف هذا قدامنا والحين الجميع إحنا نشتغل لتنفيذ هذا الهدف”.

وقال أشرف صبحي وزير الشباب والرياضة المصري “كل سنة عن سنة بيكون الريع أو الدخل بيروح لمؤسسة خيرية معينة، بدأنا بمستشفى 57 لسرطان الأطفال ثم أمراض الكبد ثم مستشفى الأورمان ومصر الخير. السنة دي لمعهد الأورام جامعة القاهرة. الجانب الرياضي كمان والحالة الرياضية الكبيرة جدا، يمكن إحنا أونلاين بنقفل عند حد معين لأن لو فتحنا يعني حتلاقي أعداد كبيرة”.

وأحضر بعض المشاركين من ذوي الهمم أطفالهم للسباق ليساعدوهم في دفع كراسيهم المتحركة.

وقال مشارك من ذوي الهمم يدعى ناصر يوسف “ما هو ده الدمج، إن زي ما الدولة ما مهتمة بالأسوياء مهتمة بذوي الاحتياجات الخاصة، عاملين ماراثون في نفس التوقيت، بنفس الاهتمام، وأنا شايف تنظيم ما شاء الله هائل يعني”.

وأضافت فتاة مشاركة من ذوي الهمم لم تذكر اسمها “هو أنا ماشتركتش السنين اللي فاتت، بس أول سنة أشترك ويعني حسين إن فيه حاجة محتاجين إن إحنا نعملها أكثر، بدل ما ألعاب القوى بس حبين إن أنا أشارك في سباق العجل”.

ويقول منظمون إن الفائزين في السباقين حصلوا على جوائز مالية بلغت قيمتها نحول مليوني جنيه مصري (نحو 124 ألفا و600 دولار.

مصدر الصورة: رويترز

أقرأ أيضا:

بالونات شموع بأسماء قتلى مظاهرات العراق تضيء سماء النجف