إحالة منة شلبي إلى المحاكمة الجنائية

شهد الوسط الفني في مصر، خلال الساعات القليلة الماضية مجموعة من الأخبار التي تصدرت مواقع التواصل الاجتماعي منها كشف تحقيقات النيابة العامة في قضية الفنانة منة شلبي المتهمة بحيازة مخدرات والمحالة للمحاكمة الجنائية لمعاقبتها على ما أُسند إليها من إحرازها جوهر الحشيش المخدِّر بقصد التعاطي في غير الأحوال المصرَّح بها قانونًا، حيث إنها كانت في مدينة نيويورك لحضور مهرجان فني.

وقالت الفنانة منة شلبي، خلال التحقيقات بعد القبض عليها: “أنا كنت مسافرة نيويورك علشان أحضر مهرجان (انتر ناشونا لامي أورد)، ووصلت مطار القاهرة وعديت على الجمارك وأنا خارجة وكان معايا 3 شنط والدنيا كانت زحمة وأنا حطيت الشنط اللي معايا على السير علشان يتشاف فيها إيه ولاقيت واحد من اللي واقفين في الجمرك بيقولي معاكي سيجارة إلكترونية، فأنا قولتله أنا بدخن فيب وكنت بفتح الشنطة علشان أوريله الفيب فلاقيت واحد تاني جه وقالي إحنا هنفتح بقية الشنط نشوفها.

أقوال منة شلبي في التحقيقات وانفصال صابرين عن زوجها أبرز أخبار الفن

منة شلبي (عبر الانترنت)

ونفت الفنانة منة شلبي في التحقيقات اتهامها بحيازة مخدر الحشيش وقالت: محصلش، أنا وافقت إن الراجل التاني يفتح الشنطة وقولتله اتفضل وقعد يقلب في الشنط وبعدين جه واحد ثالت كان بيتفتش معاهم وأنا طلعت الفيب السجاير الإلكترونية وواحد منهم قالي ممكن تقعدي شويه ووداني أوضة في الجمارك قعدت فيها شوية والشنط كانت معاهم في الوقت ده وبعد شوية لاقيت ناس كتير وظباط مطلعين علبة ميكب لونها أخضر بيقولولي إن دي فيها ماريجونا فقولتله مفيش الكلام، ده مش صح وده ميكب عادي فلقيته بيقولي معاكي كوكايين، قولتله أنا مش بشرب الحاجات دي أصلا، وبعدين قالولي طيب استني شوية.

وأضافت: “بعدين أنا بقيت سامعه کلام کثیر بره وبعد ساعتين تلاتة لاقيتهم بيقلولي اطلبي المحامي بتاعك، فبقولهم إيه اللي حصل قالولي إنتي معاكي ماريغوانا، وبعدين قالي إنتي هتتعرضي على النيابة، وبعدين وأنا قاعدة لاقيت أخبار نازله إني أنا مقبوض عليا ومعايا مخدرات، وفضلت هناك لما جيت هنا واتعرضت على النيابة”.

انفصال صابرين

وفي سياق منفصل، انفصلت الفنانة صابرين عن زوجها رجل الأعمال طارق صادق، وذلك بعد زواج لمدة 20 عاماً، وتم الطلاق في هدوء تام بين الطرفين.

أغنية جديدة لهاني شاكر في رأس السنة

انتهى المطرب هاني شاكر، من تسجيل أحدث أغانيه بعنوان «فرق في الإحساس» استعدادًا لطرحها ضمن احتفالات رأس السنة الجديدة.

“فرق في الإحساس”، من كلمات إسماعيل رأفت وألحان وليد سعد ومن توزيع خالد نبيل، ومن المفترض طرحها على صفحته الرسمية بموقع الفيديوهات الشهير يوتيوب.

وتعد أغنية “فرق في الإحساس” واحدة من أغاني ألبوم هاني شاكر الجديد الذي أعلن عن التحضير له عقب تركه نقابة المهن الموسيقية، وانتهى من تسجيل معظم أغانيه.

وكان قد كشف الفنان هاني شاكر، عن سر اللوك الغامض في الصورة التي ظهر بها الفترة الماضية، قائلًا: «هي مقدمة لأغنية جديدة ستكون في الأسواق خلال الأيام القادمة».

اسم ابنة رامي عياش الجديدة

وكشف النجم اللبناني رامي عياش عن اسم طفلته الجديدة حيث نشر صورة على حسابه الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي “إنستغرام” وظهر بالصورة وخلفه اسم مولودته “ألارا” وقال رامي في تعليقه على الصورة: “أنفاسك الأولى أذهلتنا.. مرحباً بطفلتنا ألارا رامي عياش.

مجاملات تامر حسني

هنأ النجم تامر حسني، الفنانة الشابة نور إيهاب لخطوبتها على الفنان الشاب نور بدر، الثلاثاء في حفل حضره عدد من الأصدقاء والمقربين من داخل وخارج الوسط الفني.

وكتب تامر حسني، عبر خاصية ستوري على حسابه على إنستغرام قائلا :”أحلى حاجة أن أغنية يا نور عيني هتبقى اتغنت باسميكوا انتوا الاثنين أحلى نور و نور في الدنيا ألف مبروك لأحدث و أجمل لامبتين في مصر ربنا يحفظكم حبايب قلبي”.