أخبار الآن | القاهرة – مصر – (رويترز)

بدأت في القاهرة خدمة جديدة لنقل الركاب بالأجرة وهي الزوارق النهرية ،إذ تدعم الحكومة المصرية حاليا الشركات التي تُشغل (التاكسي النهري) لمساعدتها في توسيع وتطوير خدماتها في محاولة لتخفيف مشكلات الزحام المزمنة في القاهرة.

 وتعتزم وزارة النقل المصرية تنظيم خدمات وتحديد أُجرة تلك المركبات وإنشاء محطات رسمية للتاكسي النهري وفرض حد للسرعة القصوى المسموح بها للزوارق ووضع جداول مواعيد منتظمة للتحرك والوصول على أمل أن يسهم ذلك في تشجيع الناس على استخدام التاكسي النهري بدلا من سياراتهم الخاصة.

وحضر كل من وزير النقل سعد الجيوشي والفريق مهاب مميش رئيس هيئة قناة السويس احتفالا خاصا أُقيم بمناسبة إطلاق تلك الخدمة.

وفي مؤتمر صحفي بعد الاحتفال قال رئيس هيئة النقل النهري اللواء رضا إسماعيل إنه مشروع حيوي لتخفيف العبء عن شوارع القاهرة المكتظة.

وقال إسماعيل "قامت وزارة النقل بالتفكير في إيجاد وسيلة نقل جديدة ومتميزة تسهم في حل أزمات المواصلات وذلك من خلال طرح مشروع التاكسي النهري كمنظومة جديدة ومتطورة لنقل الركاب. وذلك بمشاركة القطاع الخاص المتمثل في الشركات الاستثمارية لتوفير وسيلة نقل سريعة وآمنة داخل نطاق القاهرة وبعض المحافظات ذات الكثافة السكانية العالية."
وتسعى الحكومة مبدئيا لتطوير سبع محطات نهرية رئيسية في أنحاء القاهرة بدءا من وسط البلد وكلها في طريق المعادي جنوبي المدينة.

وقال كريم السيد المؤسس المشارك في إحدى شركات التاكسي النهري الخاصة إن الزوارق العاملة حاليا في تلك الخدمة تعمل دون وجود محطات رسمية أو جداول مواعيد.

وأوضح السيد أن تقديم خدمة منتظمة ويمكن الاعتماد عليها سيجذب مزيدا من الركاب لاستخدامها، وأضاف "هو أساس المشروع كله مبني على المحطات. طبعا المراكب مهمة أو الخدمة نفسها مهمة جدا لكن المحطات أساسية. لأن هو ده المقصد من الموضوع. إحنا عايزين نخلي اللي يستخدم تاكسي النيل أو كايرو نايل شاتل يستخدمه باستمرار أو باستفادة كاملة. هيكون فيه طبعا مواعيد للوصول. فبالتالي حتة إن أنا أعَوِد المستخدم إن هو يستخدم الخدمة دية على أساس إن فيه انتظام فيها. يعني فيه أوقات منتظمة فبالتالي هو عارف هييجي إمتى..يركب إمتى..أنهي (أي) محطة."

وأعرب مجدي غالي رئيس مجلس إدارة شركة نايل تاكسي التي تعمل منذ عام 2013 عن سعادته باهتمام الحكومة أخيرا بالمشروع.

وقال إن أحد الميزات الأساسية لاستخدام التاكسي النهري هي تحديد مواعيد للتحرك والوصول لاسيما في ظل استحالة ذلك مع أي وسيلة انتقال أخرى في القاهرة.

أضاف غالي "أنت بتركب في ساعة معينة. عارف هتوصل إمتى. وده ما أعتقدش إن أي مواصلة في مصر ولا حتى عربية (سيارة) حضرتك الخاصة تقدر تعرف هتوصل إمتى. فوقت عارف هتوصل إمتى. رايح في منظر جميل اللي هو نهر النيل اللي مفيش زيه في العالم كله. بتوصل المكان اللي أنت في وإنت نفسيا مستريح جدا فإذا كنت رايح شغلك.. هتروح شغلك بنفسية إيجابية. لو رايح بس تزور ناس رايح برضو (أيضا) بنفسية إيجابية."

وتشغل شركة غالي ستة زوارق تنقل ركابا إلى ومن محطات غير رسمية. ويأمل غالي أن يكون لديه 30 زورقا بنهاية هذا العام.

وقال "إحنا عندنا خدمات الحمد لله لأن إحنا باديين بقى لنا كثير (منذ فترة طويلة). فعندنا خدمات عديدة جدا. عندنا تطبيقات تقدر تحجز تذكرتك من التليفون أو من الكمبيوتر أو من ٨٠٠٠ أو تيجي على المكان وتحجز. دي كتذكرة. وأنت قاعد جوا عندك واي فاي شغال. عندنا كاميرا في المركب. فيه لو فيه أي مشكلة حصلت في المركب أنا باعرف بالضبط المشكلة دي إيه."

وتلك الزوارق مزودة بمعدات إطفاء الحريق وسترات نجاة وتكنولوجيا تسمح بالرؤية الليلية ومتابعة عن طريق نظام تحديد المواقع العالمي مُراقب من المركز الرئيسي.

وتبدأ قيمة تذاكر استخدام تلك الزوارق من 15 جنيها (دولاران) وتصل إلى 35 جنيها (4.5 دولار) بناء على مسافة الرحلة.