أخبار الآن | القاهرة – مصر ( رويترز )

توافد محبو الطعام على حديقة الميريلاند في القاهرة يوم السبت (16 أبريل نيسان) لحضور مهرجان المأكولات السنوي في العاصمة المصرية، وفي كل عام يتوافد حوالي 10 آلاف زائر لإشباع رغبتهم في التذوق من خلال استكشاف المأكولات والأطعمة من أكثر من 100 مطعم تتنافس لجذب الاهتمام في المهرجان الذي يقول المنظمون إنه أكبر معرض للطعام المصري في البلاد.

وكان موضوع مهرجان (كايرو بايتس) الذي استغرق يومين هذا العام هو "الحنين" حيث شهد الاحتفاء بأطباق الزوار من أيام طفولتهم.

وتم اختيار حديقة الميريلاند التي أنشئت في الخمسينيات من القرن الماضي نظرا لأهميتها الثقافية وشعبيتها بالنسبة لسكان مصر الجديدة، وقال منظمو (كايرو بايتس) مثل مروة صالح إن الهدف من وراء المهرجان هو جمع المطاعم والمأكولات والمتحمسين لها في مكان واحد.

وأوضحت "هو الفكرة منه إنه بيجمع صناعة المأكولات (بالإنجليزية) في مكان واحد ما بين مطاعم وما بين منتجات. السنة دي منطقة المنتجات هي فكرة جديدة لكايرو بايتس عشان نجمع كل صناعة المأكولات (بالإنجليزية) مع إن الحدث (بالإنجليزية) بيكبر بقى سهل إن نجمع المطاعم مع المنتجات مع أي حاجة متعلقة بالأكل."

واستضاف المهرجان الذي استمر لمدة يومين عروض طهي مباشرة لطهاة مشهورين أمام الجمهور الذي تمكن من تذوق الأطباق، وقالت مروة إن هذه الجماهير لم يجذبها طريق الطعام فحسب ولكن أيضا الترفيه.

وأوضحت "عادةً الناس بتفكر يلا هننزل نأكل إيه النهارده فالموضوع هيبقى ممتع إن هينزل يلاقي في مكان واحد أي تشكيلة من المأكولات (بالإنجليزية). هيبقى معرض لحاجات هو مكنش يعرفها وهيجمع حاجات هو كان بيحبها في مكان واحد ده غير إن هو في مميزات تانية كتيرة زي الأطفال هيتمتعوا. هيبقى مش بس إنه نزل يأكل. هيبقى في تسلية وهيبقى في تفاعل مع الشيف في برامج الطبخ هيبقى في فكرة حنين فهو نزل يتبسط ونازل يأكل."

واستقطب المهرجان عائلات من مختلف أنحاء المدينة ومنح الأطفال ميزة الدخول مجانا، وقال أحد العملاء الذين كانوا يشعرون بالغبطة ويدعى عمر رشاد إن الأمر الذي جذبه إلى الحدث هو مشاركة سلسلة من المطاعم قريبا من بعضها البعض في المهرجان.

وأوضح "أنا جيت عشان أجرب كذا حاجة في نفس الوقت عشان مفيش حاجة عندنا الوقت أو المكان إلي ممكن نجرب في حاجة في نفس الوقت. جينا ناخد عينات مع الناس دي كمان عشان يتبسطوا ونفسحهم شوية في الميريلاند. ما بيتهيأليش (لا أتصور) إنهم جم (جاؤوا) قبل كدة."

ولم يتأثر المهرجان إلى حد كبير باحتجاجات صغيرة اندلعت في القاهرة في الآونة الأخيرة بسبب قرار الرئيس عبد الفتاح السيسي نقل تبعية جزيرتين إلى السعودية. وقال منظمون إن محبي المهرجان كان لديهم شغف لتذوق أطعمتهم المفضلة، وقالت زائرة تدعى سامية رياض إن المهرجان أتاح فسحة للترويح عن النفس بعيدا عن الأخبار "الكئيبة".

وأضافت "إحنا بنتمنى إنهم كل فترة يعملوا لينا حاجة زي كده فعلاً. بتخرجنا كده في الجو الجميل والكآبة والحاجات إلي إحنا عايشين فيها بجد بنسمع كل يوم كآبة كآبة.. عايزين يوم ممتع (بالإنجليزية) كده، وقال منظمو المهرجان إن النجاح هذا العام أعطاهم قوة دفع لجعل مهرجان العام القادم أكثر إثارة.