أخبار الآن | القاهرة – مصر – (رويترز)

تحت شعار "صـُنعت في مصر لشوارع لندن"، تنتج شركة إم.سي.في المصرية لصناعة وسائل النقل والمواصلات ستين حافلة من حافلات لندن الشهيرة 

ذات الطابقين لتصديرها إلى بريطانيا.

وتـُصَنِع الشركة حاليا دفعة جديدة من الحافلات بمحرك هجين يطابق معايير الإنبعاثات الأوروبية يورو6. وأكد مدير عام إدارة الجودة في الشركة رفيق نبيل أن هذه أول مرة يجري فيها تصنيع حافلة بهذه المواصفات الفنية خارج أوروبا.

وقال "الأتوبيس ده هيبرد سيستم (يعمل بنظام محرك هجين). هيبرد بيشتغل ديزل كهرباء في نفس الوقت وده يورو 6 (معايير) الإنبعاثات (بالانجليزية) بتاعته اللي هي أعلى (أفضل) مستوى إنبعاثات موجودة في العالم دلوقتي (الآن). بنستورد له جاز (ديزل) مخصوص وبيشتغل كهرباء وديزل حسب الطريق وحسب الشُغل. ده أول مرة أتوبيس هيبرد يتصنع خارج أوروبا ويتجمع خارج أوروبا."

ويورو 6 معايير أوروبية لتحديد المعدلات المقبولة لإنبعاثات عوادم السيارات الجديدة التي تُسجل في الدول الأعضاء بالاتحاد الأوروبي منذ أول سبتمبر أيلول 2015.

والهدف من هذه التكنولوجيا هو تقليل إنبعاثات الكربون في عوادم المركبات. حيث تقضي معايير يورو 6 بأن تكون إنبعاثات الحافلة من ثاني أكسيد النيتروجين أقل بنسبة 96 في المئة منها بموجب معايير يورو 5 بهدف تحسين نوعية الهواء في العاصمة البريطانية الصاخبة.

وبدأت شركة إم.سي.في العمل مع هيئة النقل في لندن عام 2011 بموجب اتفاق شراكة لتصنيع حافلات بها 63 مقعدا إضافة للسائق كما تتسع لوقوف عدد 19 شخصا.

ويقول رفيق نبيل إن شركة إم.سي.في وحدها أمدت أسطول لندن بعدد 500 حافلة على مدى سنوات من بين نحو تسعة آلاف حافلة تعمل في 675 خطا وفقا لما يذكره موقع هيئة النقل في لندن على الإنترنت.

وشرح مدير عام الإنتاج والصيانة وائل ونيس عملية الإنتاج في الشركة المصرية فقال "إحنا بنبتدي مراحل التصنيع اللي هتشوفها معانا من أول ما بنشتري المواد. من أول شيتس وماسورة (أنبوب) في الآخر بنشوف قُصادنا أتوبيس بيتحرك. فإحنا عندنا كل مراحل تصنيع الأتوبيس من أول الآلات..تصنيع الأجزاء الصغيرة … الماسورة والإضافات (بالانجليزية).. كل ما هو جزء صغير لغاية ما نشوف قُصادنا أتوبيس متجمع بيمشي بأعلى مواصفات الجودة العالمية."

وأضاف "طبعاً خد مجهود كبير جداً من الشركة كلها بدايةً من إنك تشوف طلبات العميل والمواصفات للتصميم.. لمراحل أنك بتعمل أول نماذج (بالانجليزية) بعدين بتعمل أول لمسة خفيفة (بالانجليزية) وبعدين بتطمن إن كل التصميم مضبوط والاختبارات تمام. بنطمن في كل مرحلة -مش مراحل الانتاج كاملة- كل محطة ..كل عملية.. إن العملية تمت مضبوطة طبقا (بالانجليزية) للرسومات وطبقا للمواصفة. بنطمن على كل حاجة في مكانها. طبعاً ده خد مجهود مش عادي. خد سهر كثير خد تعب كثير لكن في النهاية لما شفنا الأتوبيس زي ما إحنا شايفينه.. يعني إحنا نسينا كل التعب."

وأُنتجت الحافلات ذات الطابقين في البداية عام 1947 لتحل محل حافلات التروللي التي كانت تعمل إبان الحرب العالمية الثانية. ومنذ ذلك الحين أصبحت تلك الحافلات من معالم لندن الشهيرة.

وسلمت شركة إم.سي.في بالفعل دفعتين من إجمالي عدد الحافلات وتعمل حاليا في إنتاج الدفعة الأخيرة لتسليمها.

وتأسست شركة إم.سي.في عام 1994 كوكيل عام لشركة صناعة السيارات الألمانية العملاقة دايملر إيه.جي. وبعدها بعام بدأت في تجميع شاحنات لألمانيا والبرازيل.

وبعد ذلك بأربع سنوات أنشأت الشركة (إم.سي.في) مصنعها الخاص للحافلات في مصر وسرعان ما أصبح أكبر مصنع لتصنيع الهياكل الضخمة في الشرق الأوسط.
وفي عام 2003 نالت الشركة شهادة الجودة اللازمة لتصدير حافلات إلى أوروبا.

وبحلول عام 2010 بلغ عدد الحافلات التي تصدرها الشركة لدول في منطقة الخليج وأستراليا وأفريقيا ودول في آسيا نحو ستة آلاف حافلة كل عام.

وإلى جانب الحافلات ذات الطابقين تصنع الشركة أيضا الحافلات الزرقاء المكشوفة والمخصصة لمشاهدة معالم المدينة.